Premium

EK zonder Oranje: Ster grijpt naast 16 miljoen euro

Dat blijkt uit berekeningen van Magna Global en Mediabrands Marketing Sciences.

De Mediabrands werkmaatschappijen hebben analyses gedaan om te voorspellen wat de kijkdichtheden van het komende EK zouden zijn geweest als Oranje wel mee zou doen. 

Er is ook rekening gehouden met de uplift in bestedingen, die direct aan een voetbalevenement toe te schrijven is wanneer Oranje wel meedoet. Hier profiteren normaal gesproken alle broadcasters van, omdat deze investeringen doorgaans voor een flink deel al in de twe tot drie weken voorafgaand aan het evenement plaats hebben.

Omzet en marktaandeel
Volgens de berekeningen grijpt Ster naast 16 miljoen euro aan reclamegeld. De wedstrijden zelf, inclusief randprogrammering, leveren al een gemis op van zo’n 9 miljoen euro aan niet te innen kijkdichtheden (grp’s). Er wordt namelijk op basis van gerealiseerde grp’s afgerekend met adverteerders.

De mindere performance van NPO door afwezigheid van Oranje schat Mediabrands in op een gemist marktaandeel van 35 procent. Mét Oranje mag je tijdens zo’n toernooi een marktaandeel van NPO verwachten van circa 46 procent, maar dat zal tijdens het EK in Frankrijk rond 30 procent worden (gehele dag, 25-59 jaar).


Bron: Mediabrands

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie