Ellen van Heerwaarden (KPN): 'Een sterk merk begint bij alle collega’s'

Keynote-sprekers van het CommunicatieCongres 2024 over de belangrijke ontwikkelingen in het vak.

Ellen van Heerwaarden, KPN

De KPN-campagne Stukje van mij met de song van Meau was de kraker van 2024 en sleepte tal van awards binnen, nationaal en internationaal. De campagne draait om het ongewild delen van intieme beelden dat, vooral voor jongeren, desastreuze gevolgen kan hebben. De boodschap: niet degene die zijn of haar foto deelt is schuldig, maar degene die de foto doorstuurt.

In een interview met Adformatie vertelden Bartho Boer (chief brand communications & csre) en Dave Frauenfelder (merk en marketingcommunicatie) van KPN al over de achtergronden en keuzes in de campagne, toch is dat niet het hele verhaal.

Over juist de interne component is nog veel meer te vertellen. Want hoe kwam Stukje van Mij tot leven? Wat deed het met de KPN-medewerkers zelf? En wat betekent succes in de buitenwereld voor de interne trots?

Ellen van Heerwaarden, momenteel verantwoordelijk voor interne communicatie van KPN vertelt op het CommunicatieCongres 2024 over de 360-graden-communicatieaanpak en de bijdrage van Stukje van Mij aan de interne communicatiedoelstellingen. Ter introductie  leggen we haar enkele vragen voor:

Welke communicatietrends mag de professional anno 2025 niet missen?

Ellen van Heerwaarden: ‘Uiteraard kun je niet om AI heen. Toepassingen als ChatGPT en Microsoft Copilot kunnen ons werk een stuk efficiënter maken. Dat zullen we allemaal gaan merken. Het gaat ons helpen, uitdagen, efficiënter maken en een beroep doen op andere vaardigheden. Uiteraard blijft menselijke inbreng van creativiteit, humor en gevoel onmisbaar voor communicatie die mensen raakt en in beweging kan brengen.’

Welke middelen gaan we meer gebruiken?

‘Ik denk dat de groei van video en podcast zich doorzet. Dat zijn dé manieren om je boodschap bij je doelgroep over te brengen. Snel, toegankelijk en met veel mogelijkheden om je content persoonlijk te maken. We gaan ze steeds meer terugzien als interne-communicatiemiddel, omdat ze geschikt zijn om persoonlijke, moeilijke of gevoelige boodschappen over te brengen.’

Wat betekent dat voor communicatieprofessionals?

'In brede zin is het zaak nieuwe technologie te omarmen. Verdiep je erin, ga er mee aan de slag en durf te experimenteren. En ken tegelijkertijd ook de ‘bedreigingen’. Ik denk dat voor video en podcast in het bijzonder het zaak is het standaard mee moeten te nemen in de middelenmix, zonodig in combinatie met tekst . Varieer met vorm, stijl en frequentie. Leid collega’s op en stimuleer ze om zelf video’s en podcasts te maken om nieuws en kennis met elkaar te delen.’

Welke rol speelt interne communicatie voor het merk KPN?

‘Een zeer grote. Een sterk merk begint bij alle collega’s, zij zijn het die van jouw merk een lovebrand maken. Denk bij alles wat je doet altijd aan de doorvertaling naar intern. Het is essentieel zorgen dat de medewerkers weten waar je als merk voor staat.’

Wat mogen communicatieprofessionals daarbij niet vergeten?

‘In gesprek te blijven met je doelgroep. Op dit moment zijn er vijf generaties op de werkvloer. Luister en leer over de verschillen van deze generaties.  Zodat je weet wat ze denken, nodig hebben en hoe je ze kunt bereiken.’

Krijgt communicatie erkenning voor zijn waarde?

‘Ja, hoewel communicatie ‘van iedereen’ is in de organisatie is, is het ook een professie, een vak. Wanneer het er echt toe doet, bijvoorbeeld in crisissituaties, wordt vaak pas duidelijk wat je met echt goede communicatie kunt bereiken. Communicatie zit hier altijd aan tafel. Of het nu gaat om de introductie van nieuwe producten, het aantrekken van nieuwe collega’s of het infomeren van collega’s over een organisatieverandering. Het begint bij communicatie en het succes valt of staat ook met communicatie. Wat een mooi vak hebben wij!’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie