Zie hem stralen, de ethische reclamemaker. De berglucht in Bhutan heeft hem goed gedaan. Zijn jaarlijkse escape in de Himalaya heeft zijn morele kompas perfect uitgelijnd. Na een maand ver weg te zijn geweest van de druk van klanten en de verwachtingen van medewerkers is hij honderd procent opgeladen weer terug op kantoor. Klaar om de wereld te redden, door middel van advertising.
Blinkend schoon geweten
Tussen douchen en ontbijtsmoothie postte hij vanochtend al een persoonlijk opgetekende quote van de koning van Bhutan op LinkedIn. Gisteravond laat, net na aankomst op Schiphol, had hij de uitspraak al ge-appt naar een van zijn designers. ‘Maak je er ff even strakke plaat van? Met bergnevel op achtergrond en een goed font?’
Een half uur later had ’ie al een visual in zijn mailbox. Om één uur ’s nachts! Dat krijg je, als je mensen in de eerste plaats aanneemt vanwege hun hunger for a brighter world. Gelukkige werknemers, bakken met new business, een kast vol prijzen, connecties met het koningshuis en een blinkend schoon geweten.
Ambachtsschool voor weeskinderen
Op weg van Broek in Waterland naar Amstelveen genoot hij van de zoemende notificaties van zijn smartphone in de verder zen-achtig stille cabine van zijn Tesla. Een koor van bijval van vakgenoten als reactie op zijn LinkedIn post. Cara, zijn assistent, belde al even om zijn dag door te nemen.
‘Je hebt eerst een call met de directeur van onze ambachtsschool voor weeskinderen in Cambodja. Hij vraagt zich af welke vorm onze donatie aan gaat nemen naast awareness. Daarna zit je met Fedja en Lauren om de storyline van je ‘Advertising as a force of good’ keynote voor te bereiden.
Uurtje meditatie
'Om twaalf uur moet je wegrijden voor je lunch met de Concerned CEO’s Club. En dan om drie uur door naar een juryoverleg voor de Social Impact Awards. Daarna je uurtje meditatie. Is het oké als je rond zessen nog gebeld wordt voor een interviewtje in verband met Duurzame 100? Of zal ik dat verzetten?'
Tevreden friemelde hij aan zijn nieuwe handgevlochten armbandje van yakwol. Het besluit alleen nog maar te werken voor merken met een maatschappelijke missie was zijn beste beslissing ooit.