Tekst: Shelly van Winden*
Ping! Klaar is de cake! Een cake die je in een minuutje in de magnetron bereidt staat in schril contrast met de ‘Heel Holland Bakt-hype’. Er is een culinaire tweestrijd gaande. Aan de ene kant zitten we massaal voor de buis voor hoogstandjes, terwijl we aan de andere kant het liefst zo min mogelijk tijd in de keuken doorbrengen. We zijn druk en daarom moet alles snel klaar zijn.
Dr. Oetker speelt daar handig op in met de nieuwe eenpersoons Mug Cake.
Kiest de consument voor dit gemak of voor het ambachtelijke karakter van de zelfgebakken cake?
Over smaak valt niet te twisten
Deze vraag is lastig te beantwoorden. De meningen lopen uiteen. Hoewel over smaak niet valt te twisten, geloof men wel dat Dr. Oetker zijn beloften waar kan maken. Men verwacht dat de cake smeuïg zal zijn, makkelijk te bereiden en naar eigen smaak aan te passen. De meerderheid denkt ook dat het wel lekker zal zijn.
Positieve reacties komen voornamelijk van jongeren en vrouwen. Zij vinden het wel makkelijk en denken het te gaan gebruiken als verwenmoment, of bij het ontvangen van gasten.
Toch zijn er ook vraagtekens. Men verwacht dat de cake veel suikers en andere chemische stoffen zal bevatten. Ook zal het niet zó lekker zijn als een zelfgemaakte cake: ‘Een eigen gemaakte cake door moeder de vrouw is het lekkerst.’
Conclusie: top
Voor een groot deel is het een nieuw en aansprekend product. De aankoopintentie is nog niet erg hoog, maar de prijs doet hier dan weer geen afbreuk aan. Vooral jongeren en vrouwen willen het wel eens proberen. Als het bevalt, zullen zij het vaker kopen. Voor de échte thuisbakkers, de mensen met glutenallergie of diabetes en hen die simpelweg niet van cake houden, blijft een magnetroncake uit den boze.
*Shelly van Winden is research expert concept testing bij SAMR SmartAgent MarketResponse
De Top of Flop, inclusief de hele grafiek, staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 10.