E-mail vaker geopend op mobiel dan op desktop

Ondanks verschuiving naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive.

Dat blijkt uit de veertiende editie van de E-Mail Benchmark, het grootste periodieke e-mail onderzoek in Nederland. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark een paar opvallende uitkomsten zien. Niet alleen wordt e-mail meer op mobiel (54,2%) dan op desktop (45,7%) geopend, ook het aantal doorkliks op mobiel is (54,3% van de totale opens) dan op desktop (45,6%).

Opvallend is dat de CTO van mobiel in de zakelijke markt (53,6%) hoger ligt dan in de consumentenmarkt (46,3%). Dit geldt echter niet voor transactionele e-mails. Hier heeft het aantal desktop opens nog de overhand.

Ondanks de verschuiving van het aantal opens naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive. Wel is het inmiddels een forse meerderheid Inmiddels (83%) dat zijn e-mails optimaliseert voor mobiel en tablet. Het percentage respondenten dat rekening zegt te houden met optimalisatie voor smartwatches is nihil (5%).

E-mail stijgt in de marketingmix

Een ruime meerderheid van de respondenten (73%) geeft aan dat e-mail in 2017 nog belangrijker wordt in de marketingmix. Vorig jaar was leadgeneratie het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten, dit jaar is dat het genereren van traffic naar de website (75%), meteen gevolgd doro het verlenen van service (71%) en het stimuleren van verkoop (62%). Leadgeneratie en branding volgen met respectievelijk 55% en 58%.

Om deze doelen te bereiken schrijft 82% van de ondervraagden een plan van aanpak voor e-mailmarketing, separaat of als onderdeel van het marketingplan. 

Ruim 49% van de ondervraagden ziet Marketing Automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Op enige afstand komen databasemanagement (37%) en conversie (35%).

Andere opvallende cijfers:

  • Conversie (62%) is, net als vorig jaar, de belangrijkste pijler om het succes van e-mailmarketing te meten. Een stijging van 12% ten opzichte van 2016.
  • E-mailmarketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één (94%) van de belangrijkste online kanalen met een stijging van 25% ten opzichte van vorig jaar. SEA/Adwords (56%) en SEO (50%) staan op een tweede en derde plaats. 
  • De B2B-markt behaalt naast een hoger aantal opens (30,06% t.o.v. 22,84%) ook een betere CTR (5,26%) in vergelijking met de CTR (3,46%) van de B2C-markt. 
  • Er wordt, net als vorig jaar, het meest op vrijdag (17,2%) gemaild. Terwijl vorig jaar de dinsdag nog op de tweede plaats stond met 16,2%, is dat nu de woensdag (16,1%), gevolgd door de donderdag (15,8%). Het weekend wordt nog steeds het minst benut met gemiddeld 11%.

Het onderzoek is uitgevoerd door e-mail service provider e-Village. De cijfers zijn gebaseerd op 3,5 miljard e-mails en 17 duizend e-mailcampagnes. Het onderzoek heeft betrekking op zeventien verschillende branches, uitgesplitst naar zowel B2B als B2C.

De E-mail Benchmark 2017 is 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie