Drie lessen uit de muziek voor marketing anno nu

Wat kunnen marketeers leren van muziek? Niet zozeer van de muziekindustrie maar meer van de flow van enthousiasme die succesvolle muzikanten weten op te roepen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Succesvolle artiesten krijgen het voor elkaar om zalen te vullen met enthousiaste fans. Mensen worden enthousiast, raken geïnspireerd en zien dit ook gebeuren bij anderen.

Ook in organisaties. Hoe zet de marketeer de ogen open voor dat enthousiasme en raakt de flow van enthousiasme op gang voor het bedrijf?

De muzikale flow van enthousiasme is te onderscheiden in drie elementen.

De vonk: Het begin met inspiratie.
Muziek ontstaat eerst in het brein van de muzikant. Plato zag een moment van inspiratie als een kortstondig contact met de ideeënwereld. Dus volgens Plato krijgen muzikanten die geïnspireerd raken een idee door vanuit de wereld van de Goden. Inspiratie is echter ook minder ingewikkeld te verklaren. Mogelijk worden artiesten, gewoon in deze wereld, vooral geïnspireerd door elkaar. Zelfs de meest vernieuwende artiesten zijn namelijk sterk geïnspireerd door anderen. De Rolling Stones waren bijvoorbeeld sterk beïnvloed door de Chicago Blues. Bovendien is de gitaar niet uitgevonden, net zomin als de 4-kwartsmaat. Goed beschouwd is vrijwel alles gekopieerd en is er iets nieuws ontstaan door het maken van een andere combinatie of het toevoegen van een nieuw element (elektrische versterking van instrumenten).

from on .

Les 1 voor marketeers: Origineel zijn is een kwestie van creatief kopiëren. Gebruik wat er al is en maak een andere combinatie of voeg een nieuw element toe. Dit geeft ook aan dat er een verbod moet komen op copyright. Want iedereen kopieert en het remt alleen de creativiteit en ontwikkeling. Maar daarover wellicht een andere keer.

Het vuur: Flow ontstaat wanneer muzikanten elkaar treffen
Succesvolle popsongs worden in het algemeen uitgebracht door bands. Dit is onder andere te zien in hitlijsten. Solo artiesten komen veel minder voor in de top 100 allertijden. In de laatste editie (17-12-2011) stonden er maar twee in de top 20 (Robbie Williams & Michael Jackson). Het kenmerkende aan succesvolle bands is dat de artiesten vaak verschillende talenten hebben. Niet alleen spelen ze andere instrumenten maar ze brengen vaak ook andere ideeën aan. Lennon schreef poëtisch, McCarthy meer realistisch. Bij the Pixies bracht Black Francis agressie en Kim Deal liefelijkheid, beide met een randje waanzin. De combinatie maakt dat het origineel is en meeslepend. Al gaat het vaak wel ten koste van de vriendschap.

Les 2 voor marketeers: Vergroot de kans op het ontwikkelen van succesvolle ideeën in een team van mensen met verschillende talenten maar met een gezamenlijke passie voor het zuivere enthousiasme.

De vloed: Zoek het juiste publiek en blijf dicht bij jezelf
Wanneer springt de vonk over op het publiek? Muziekliefhebbers die regelmatig een concert bezoeken herkennen dit moment. Op een bepaald moment gebeurt er iets met het publiek of beter gezegd tussen de band en het publiek. Het energieniveau stijgt, magie hangt in de lucht en het lijkt ineens onmogelijk om stil te blijven staan. Het is moeilijk te omschrijven maar concertbezoekers kunnen vaak jaren later nog moeiteloos de momenten terughalen wanneer het losging. Dit soort momenten ontstaan alleen wanneer het publiek open staat voor de muziek en wanneer de artiest zichzelf is. Met een show alleen kan je zeker wel een feestje bouwen maar magie ontstaat alleen als alles klopt; de muziek, de intentie van de muziek en de ontvankelijkheid van het publiek.

Les 3 voor marketeers: Wanneer je iedereen voor je wilt winnen bereik je meestal niemand. Vind het juist publiek en zorg dat je voor hen geloofwaardig bent. Als je de harten van deze groep hebt gewonnen brengen zij het enthousiasme wel over op het grote publiek.

Conclusie
Bedrijven zijn vaak obsessief op zoek naar innovaties terwijl de vernieuwende ideeën voor het oprapen liggen als je niet bang bent om te kopiëren (of je dit juridisch onmogelijk wordt gemaakt). Borduur voort op de zaken waar je een passie voor hebt en geef het een eigen interpretatie. Omring je met mensen die je passie delen en die tevens andere talenten aanbrengen. Zoek vervolgens het juiste publiek en ga op zoek naar het magische moment. Dan komt de trein in beweging.

Niels Aalberts en Rijn Vogelaar presenteren hun ideeën over het opgang brengen van de flow van enthousiasme ondermeer op 1 februari om 15.00 uur op in een inspirerend verhaal vol muziek.

Achtergrond
Niels Aalberts (voormalig manager Kyteman - op de foto bij introtekst) Rijn Vogelaar (CEO Blauw, auteur Superpromoter) Jaap den Dulk (voormalig marketingmanager KPN) en Paul Nederveen (DJ StPaul, DJ bij o.a. Tivoli & de Wetenschapsquiz) hebben een presentatie ontwikkeld die de flow van enthousiasme door middel van muziekfragmenten laat zien. Niels en Rijn gaven de presentatie voor het eerst op de Superpromoter Event in november 2011. Het is een combinatie van de inspiratie van een presentatie met de beleving van een concert.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie