Als toonaangevend kledingmerk moet je een keer ruzie hebben geschopt in Italië. De controversiële campagnes van Benetton zijn natuurlijk legendarisch, maar ook Ra.Re en H&M haalden al eens de voorpagina's. Nu is het de beurt aan Dolce & Gabbana.
Eerder moest het bedrijf al in Spanje een advertentie terugtrekken. Met diezelfde advertentie is het modehuis nu ook in thuisland Italië onder vuur komen te liggen. Mission accomplished.
De advertentie toont een vrouw die door een half ontklede man tegen de grond wordt gedrukt, terwijl andere mannen toekijken. Volgens de Italiaanse minister voor Gelijke Kansen is de advertentie vrouwonvriendelijk en lokt hij groepsverkrachtingen uit.
Maar uiteraard spreken we hier niet over reclame, maar over kunst. Dolce & Gabana snapt daarom ook helemaal niets van de ophef. "Dan kun je het Louvre en de schilderijen van Caravaggio ook maar beter verbranden." Eind vorige maand liet een woordvoerder in reactie op de Spaanse kritiek bovendien nog subtiel weten: "We will only withdraw this photo from the Spanish market. They're a bit behind the times."
Maar na het achterlijke Spanje is nu dus Italië aan de beurt en Dolce & Gabbana hoopt waarschijnlijk op een wereldwijde rel. De kritiek zwelt aan en nu is het zaak om een beslissing over het al dan niet terugtrekken van de advertentie in Italië zolang mogelijk te rekken. Laat maar komen, die publiciteitsgolf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!