Tekst: Annick van Dijk
Een paar maanden geleden werd door Marc van Gurp (Osocio) en Peter Vandermeersch (hoofdredacteur NRC Handelsblad) de voorselectie van de inzendingen gedaan. Uit ruim 200 inzendingen kozen zij zes genomineerden per categorie.
Na de voorselectie beoordeelde de vakjury de advertenties op vormgeving, het gebruik van beeld, de kracht van de boodschap en de impact. De vakjury bestond uit Peter Vandermeersch (hoofdredacteur NRC Handelsblad), Astrid Prummel (hoofdredacteur Adformatie), Lode Schaeffer (oprichter en creatief directeur INDIE) en Edward van de Ridder (partner/strateeg NOISE).
De winnaars van de vakjuryprijzen:
Dierenwelzijn: Nederlandse Vereniging voor Veganisme
Hulpverlening: CHOICE for Youth and Sexuality
Maatschappij en Welzijn: Resto VanHarte & VluchtelingenWerk Nederland
In de categorie Natuur & Milieu is geen winnaar gevallen, maar uit de categorie Maatschappij en Welzijn zijn twee winnaars gekozen. Peter Vandermeersch: 'De advertentie van Resto vanHarte heeft mij erg geraakt in zijn eenvoud en hardheid. Zij hebben de spread ook heel goed gebruikt met het mes in het midden.'
Publieksprijzen
De publieksprijzen zijn gewonnen door de charitatieve instellingen met de meeste stemmen. Iedereen kon via de site nrchcharityawards.nl zijn stem uitbrengen en maakte daardoor kans op een van de drie digitale abonnementen van 6 maanden op NRC Handelsblad of nrc.next.
De winnaars van de publieksprijzen:
Dierenwelzijn: Dierenbescherming – Zeg NEE tegen het afschieten van zwerfkatten
Hulpverlening: ME / CVS-Stichting Nederland
Natuur & Milieu: Vogelbescherming Nederland
Maatschappij & Welzijn: Vereniging Rembrandt
De winnaars mochten de NRC Charity Award in ontvangst nemen en winnen een spread in NRC Handelsblad of nrc.next. Beide prijzen vertegenwoordigen een waarde van maximaal € 75.000,-.
Hart
NRC organiseerde voor de vierde keer de NRC Charity Awards. 'NRC wil zich opstellen als een krant die niet alleen over de wereld schrijft, maar er ook een hart voor heeft. Ik ben daarnaast heel erg geïnteresseerd in reclame en ik wil reclamemakers aanzetten tot en belonen voor creatieve campagnes. Verder wil ik hiermee aantonen dat reclame in kranten heel doeltreffend kan zijn', aldus Peter Vandermeersch.
Marc van Gurp: 'Veel organisaties laten zich te veel leiden door passie en vergeten hoe ze moeten communiceren. Zeker specifiek voor krantenadvertenties. De categorie Maatschappij & Welzijn doet het over het algemeen het beste. Dat gaat vaak over algemenere problemen die niet altijd heel dichtbij staan. Daarnaast huren zij vaak een professioneel reclamebureau in.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!