Na Disney volgen Fox, NBC, Universal en CBS. Op nummer 8 volgt het eerste niet-Amerikaanse mediamerk, dat is BBC. Disney heeft een merkwaarde van 32,6 miljard dollar, dat is vijf procent minder dan vorig jaar. De nummer twee, Fox, heeft een merkwaarde van 17,7 miljard dollar. De complete top 25 vind je hier.
David Haigh, CEO van Brand Finance verklaart het succes van Disney als volgt: ‘Disney is in staat om nostalgie en onschuldige jeugdherinneringen opnieuw te gebruiken. Klassiekers als Jungle Book en Beauty and the Beast kregen live-action remakes die wereldwijd enorm scoorden.’
Disney nam onlangs een meerderheidsbelang in 21st Century Fox, voor 52,4 miljard dollar. Ook nam het Star India over, dat meer dan vijftig tv-kanalen heeft in acht talen. Met Sky bereikt Disney kijkers in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Oostenrijk en Italië. Daarnaast heeft Disney ook nog een belang van 60% in de Amerikaanse streamingdienst Hulu.
Volgens Brand Finance hebben Amerikaanse mediamerken wereldwijd de meeste impact vanwege de Engelse taal. Wel zien ze dat Chinese merken sterk in opkomst zijn. Haigh, hierover: ‘Chinese en Indiase markten groeien exponentieel en merken die dit begrijpen maken handig gebruik van deze bloei.
Opmerkelijk is de groei van het vanuit Frankrijk opererende Canal+. Dat staat op de achttiende plaats in de lijst met een merkwaarde 2,4 miljard dollar, een groei van 41% ten opzichte van een jaar eerder.
Hoe de merkwaarde van mediamerken wordt gemeten, legt Brand Finance hier uit. Het volledige Brand Finance Media Report met de 25 grootste mediamerken vind je hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!