Steeds meer websites verbloggen. Wat zegt u? Ja steeds meer websites krijgen designtrekjes die doen denken aan weblogs, zonder dat ze een weblog zijn. En dat noem ik verbloggen. Ik kom ze steeds vaker tegen, websites vermomd als weblog , maar die geen weblog zijn. Allemaal dezelfde opbouw, foto bovenaan, 3 of 4 kolommen eronder. Vandaag was het weer zover: Sling Media, of de nieuwe site van de ADCN. Maar denk ook aan bijvoorbeeld de site van Talpa.
Niet zo vreemd, want ik denk dat de uniformiteit in navigatie, een onderschatte reden is achter het succes van weblogs . De uniformiteit in navigatie is namelijk voor de gebruiker gewoon erg prettig en voelt al snel vertrouwd. Toen ooit de eerste auto's op de markt kwamen , vond elke fabrikant het nodig om het gaspedaal op een andere plek in te bouwen. Soms een pedaal linksonder, soms een pedaal rechtonder, weer een ander vond het nodig met een gashendel te werken. Het gevolg was dat elke autodesigner qua navigatie van de instrumenten zijn eigen gang ging. Wel lastig als je in een ander merk wilde rijden. Uiteindelijk ontstond er een uniformiteit en kwamen er al dan niet stilzwijgende afspraken over waar bepaalde zaken moesten zitten in een auto. Eindelijk kon je wegrijden in een willekeurig merk auto, zonder eerst instructies te krijgen over waar alles zat.
De vergelijking met het internet is in mijn ogen aanwezig. Iedere website laat zijn bezoeker de eerste keer even zweten. Sommige websites vinden dat contactgegevens linksonder moeten, weer andere kiezen voor rechtsboven. Even zoeken naar het archief? Iedere website heeft zijn eigen oplossing. Zo wordt elke website een avontuur op zich voor de bezoeker.
Ik denk dat we de komende jaren gaan zien dat websites qua functionaliteiten in combinatie met design meer op elkaar gaan lijken. Prettiger voor de herkenbaarheid en goedkoper om te ontwikkelen. Aan de designers om binnen deze uniformiteit toch onderscheidende kenmerken toe te voegen, zonder dat het ten koste gaat van de functionaliteit. Ze zullen niet allemaal op weblogs gaan lijken, maar er zullen standaarden komen voor webwinkels, nieuwssites, communitysites etc. Trouwens forums zijn ook al zo'n voorbeeld in uniformiteit, die herkenbaar is voor de gebruiker en voortkomt uit "wat werkt het beste voor een bepaalde functie".
Niks nieuws, ook supermarkten lijken van binnen op elkaar, of het nu de C1000 is of de AH. De een wat goedkoper, de ander met ander licht, er zijn afwijkingen maar die zijn marginaal. Na jarenlange ervaring weten we immers waar we als winkeleigenaar de spullen het beste kunnen neerzetten, wat de beste plek is om maximaal te verkopen.
Met het internet zal het niet anders zijn. Weblogs zijn een prettig herkenbare navigatie voor de bezoeker en uniformiteit zorgt voor lagere productiekosten. Verblogging, daar gaat u nog meer van horen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!