Tekst: Shelly van Winden*
Het was een mooie stunt: Febo nodigde Hema – als mede-jubilaris – uit om het feest samen te vieren door een rookworstkroket te produceren. Maar Hema wilde hun ‘beste vriend’ niet uitlenen. Reden voor Unox om – ook via sociale media – hun kans te grijpen. De rookworstkroket is er gekomen! Staan er binnenkort lange rijen voor de snackmuur? SAMR onderzocht voor Tijdschrift voor Marketing of het een Top of een Flop wordt.
Wat wellicht begon als een socialemediastunt groeide uit tot een daadwerkelijke samenwerking tussen Febo en Unox. Door de grappige start van de samenwerking heeft de rookworstkroket al voordat hij überhaupt is geïntroduceerd, bekendheid gekregen. Een derde van de Nederlanders heeft inmiddels van de rookworstkroket gehoord.
Nieuwsgierigheid wint
Het idee zelf spreekt wel aan. Bijna de helft van de mensen wil de rookworstkroket wel eens proberen. Próberen, want het is vooral nieuwsgierigheid. Is dat echt een lekkere combinatie? Het is in ieder geval eens wat anders, het past wel bij het winterse weer en ‘beide zijn lekker’. De tendens is dan ook ‘waarom niet?’ Al zijn er mensen die er een beetje van in de war raken: ‘Rookworst hoort bij stamppot en kroketten eet ik niet thuis.’
Onder de criticasters is er vooral twijfel over de smaak. Ook verwacht men dat het te zout zal zijn of men vindt rookworst helemaal niet lekker. Tja, dan wordt het lastig. Een meerderheid vindt het een vreemde combinatie, maar toch verwacht men een unieke smaak en wordt niet gevreesd dat de rookworst klef wordt.
Voor deze concepttest zijn in november 2016 100 Nederlanders ondervraagd die wel eens snacks eten
Succesfactor
De nieuwsgierigheid is gewekt. Als Febo en Unox het voor elkaar krijgen om het écht lekker te maken, dan wordt dit niet alleen een geweldige pr-stunt, maar ook een geslaagde ‘Hollandse’ traktatie. De succesfactor zit in de prijs. Men verwacht dat die wat hoger zal liggen dan de prijs van een ‘gewone’ kroket. Als Febo en Unox de rookworstkroket voor dezelfde prijs aanbieden, zal men het zeker gaan proberen! Gaat Hema spijt krijgen?
*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)