Tony’s Chocolonely gaat dus toch niet naar de beurs. Het had gisterenochtend zelf het verhaal leven ingeblazen met een persbericht waarin het een gang naar de beurs bekendmaakte. De media doken er gretig op. Alle gerenommeerde titels brachten berichten over de beursgang.
In de loop van de dag kwamen de vraagtekens. Het FD uitte zijn twijfels, en er volgden meer berichten. Het duurde niet lang voordat Henk Jan Beltman, de zogenoemde chief chocolate officer van het bedrijf, het verlossende woord gaf ‘Inderdaad, we gaan naar de beurs. De Beurs van Berlage wel te verstaan’.
Het bleek een PR-stunt te zijn voor de opening van een brandstore van Tony's. Beltman wilde naar eigen zeggen ‘een podium creëren’ voor de missie van het chocolademerk om illegale arbeid bij de productie van cacao uit te bannen.
Vrij snel na het bekendmaken bracht Tony’s een filmpje naar buiten waarin het met de nodige vrolijkheid terugkeek op de stunt waarin zoveel media waren getrapt.
(Tekst gaat verder onder video, POLL onderaan artikel)
Die media zelf waren echter niet zo tevreden. In een ANP-bericht over de hoax neemt ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen de ruimte: ‘Een van onze verslaggevers heeft uitgebreid met Beltman gesproken en is daarbij bewust op het verkeerde been gezet. Tony's Chocolonely wil fair trade bevorderen, maar jammer genoeg betreft het kennelijk alleen chocola.’
Ook Volkskrant-journalist Peter van Ammelrooy is kritisch. In een reactie op CommunicatieOnline zegt hij: ''Tegenover het enige medium dat hij te woord stond (het ANP) heeft topman Henk Jan Beltman gewoon doorgelogen. Dat ga je volgens mij een grens over waarmee je als bedrijf je geloofwaardigheid en reputatie te grabbel gooit.'
Tony’s-oprichter Teun van der Keuken is evenmin gecharmeerd van de praktijken.
Hoax overigens door Tony's zelf gecreëerd als mallotige PR- stunt. https://t.co/xWFgeGsl48
— Teun van de Keuken (@Teunvandekeuken) 26 september 2017
Aan de andere kant van het spectrum zijn er ook mensen die vinden dat Tony's zich dit best kan permitteren, en dat journalisten gewoon wat beter hun werk hadden moeten doen. Een prima PR-stunt die past bij het rebelse karakter van het chocolademerk.
De vraag is wat jouw afweging is. Een voltreffer van Tony's of een mislukte PR-actie? Roept u maar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!