De impact van virtual reality op PR in 3 succesverhalen

De lessen van Amnesty, The North Face en McDonald’s

[Door Joep van Schagen en Redouan Koubaa] 

Alles wijst erop dat Virtual Reality definitief doorbreekt. Niet zo gek: de mogelijkheden van Virtual Reality lijken oneindig. Toch is de toepassing van VR voor veel PR-bureaus en -afdelingen nog vaag of te duur. Hoe kunnen PR-professionals profiteren van deze nieuwe techniek?

What’s in it for PR?

Uit onderzoek van  blijkt dat 13,8% van de PR-bureaus in 2015 VR heeft ingezet. Ruim de helft heeft de inzet van VR op de planning staan voor 2016. Genoemde redenen om er tot op heden niet aan te beginnen zijn de onduidelijkheid over de ROI en het ontbreken van budget. 2016 kan wel eens een booming jaar worden voor VR, wat meer vertrouwen zal geven voor bedrijven die momenteel nog terughoudend zijn.

Daarna is het aan de PR-professionals VR op te nemen in hun strategie. Dit kan op verschillende manieren; denk bijvoorbeeld aan storytelling in een virtuele omgeving. Met de juiste toepassing zorgt dit voor een sterke, emotionele betrokkenheid bij het publiek. Het losmaken van een bepaald gevoel is immers gemakkelijker wanneer deze persoon zich niet kan afsluiten voor de virtuele omgeving.

Welke organisaties is het gelukt om Virtual Reality nu al succesvol in te zetten voor PR-doeleinden? Drie succesverhalen:

Londen naar Aleppo

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International lanceerde in mei vorig jaar een om geld in te zamelen voor de wederopbouw van de door oorlog geteisterde Syrische stad Aleppo. De campagne werd gevoerd in Engeland in de straten van Londen, Manchester en Leeds.

Om hun boodschap extra kracht bij te zetten en in te spelen op het inlevingsvermogen en de emoties van voorbijgangers werden low-budget VR-brillen ingezet. Deze bestaan uit een simpel frame waar een smartphone in bevestigd wordt die fungeert als scherm. De brillen kostten (exclusief smartphone) nog geen 15 pond, omgerekend ongeveer 19 euro.

Foto’s van Aleppo, dat al sinds 2012 het toneel is van hevige gevechten tussen het Syrische regeringsleger en rebellengroeperingen, werden gemaakt door een groep Syrische burgerjournalisten. Syrische mensenrechtenactivisten verwerkten de afbeeldingen vervolgens tot 360 graden afbeeldingen, geschikt voor VR-brillen.

;Virtual reality Aleppo&; street fundraising campaign

Hoewel beelden van de ravage in Syrië haast dagelijks in de media verschijnen, zorgde het virtuele perspectief bij voorbijgangers voor verbijsterde reacties. Amnesty liet weten “hevige en veelal emotionele reacties” te hebben ontvangen als gevolg van de campagne. Daarnaast stegen de directe donaties aan Amnesty met 16% binnen de eerste week na lancering.

Indoor Nepal

Een merk dat VR inzet voor storytelling is het Amerikaanse outdoormerk The North Face. Door middel van een gratis applicatie Jaunt VR voor Android en iOS brengt het bedrijf avontuurlijke tochten door de wildernis naar de huiskamer. 

Jaunt VR biedt verschillende ervaringen; zo is het mogelijk het Amerikaanse Yosemite National Park virtueel te bezoeken en kan je atleet Renan Ozturk volgen op zijn twee weken durende trektocht door Nepal (uiteraard volledig uitgerust met middelen van The North Face). Van deze laatste zie je hieronder een voorproefje in de vorm van een 360-gradenvideo.

The North Face gebruikt al langer filmpjes van atleten op expeditie om hun producten te promoten en mensen aan te moedigen er eveneens op uit te trekken. De VR-ervaring maakt een groot verschil met de eerdere filmpjes volgens digital marketing manager Eric Oliver: &;Mensen reageren vaak op de video met ‘holy sh*t! Mag ik nog eens?’ (…) Ik denk dat de richting die we hiermee opgaan die van empathische storytelling is, expres óf als resultaat van de video’s.&;

In Zuid-Korea deed The North Face er nog een schepje bovenop, met een virtuele tour waarin klanten ook daadwerkelijk fysiek door de winkel gereden werden met een Oculus Rift op hun hoofd.

Exploration Experience with Oculus



McDonald’s bewijst in Zweden dat experimenteren op de VR-markt niet duur hoeft te zijn. Met een kleine aanpassing van hun legendarische Happy Meal biedt de burgerbaas het publiek een soortgelijke ervaring als Google’s Cardboard. De bekende rode doos tover je door vouwen en knippen om tot een VR-bril waar je vervolgens een smartphone in schuift. Hiermee viert McDonald’s de 30e verjaardag van de Happy Meal in Zweden.

;s Turns Happy Meals Into VR Goggles: The Bottom Line | CNBC

In maart werden er 3500 verspreid over 14 restaurants in Zweden. Voor de zogenaamde , die ongeveer 4 euro kost, is in samenwerking met het Zweedse nationale skiteam de ski-game Slope Stars ontwikkeld. De lancering was net op tijd om in te spelen op de Sportlov, een Zweedse vakantie die bedoeld is om families te stimuleren om te gaan wintersporten.

Bij succes zal McDonald’s de Happy Goggles naar verwachting ook in andere landen verspreiden. De reacties op social media zijn in elk geval lovend.

 

Duikvlucht

De verwachtingen omtrent Virtual Reality zijn positief; het publiek lijkt klaar voor de start en de brillen, evenals de benodigde techniek, zijn er. Zodra VR haar onvermijdelijke duikvlucht heeft genomen in de wereld van multimedia zal snel duidelijkheid ontstaan omtrent de effectiviteit, waarmee de laatste barrières voor de PR-wereld wegvallen.

Zoals Amnesty, The North Face en McDonald’s verduidelijken is het natuurlijk het mooist om jouw VR-verhaal vóór die tijd toe te voegen aan het lijstje succesverhalen. De techniek is nu nog nieuw en wordt vaak met enthousiasme ontvangen door het publiek.

Joep van Schagen en Redouan Koubaa, zijn respectievelijk marketeer en developer bij Clipit

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie