De foute cijfers achter de harddisc-recorders

Er zijn twee kampen. Zij die denken dat de harddisc-recorder het medialandschap doen veranderen. En de andere groep denkt het tegenovergestelde. De groepen proberen elkaar vliegen af te vangen, door met cijfers aan te tonen dat zij gelijk hebben. En zoals dat wel vaker gaat, allebei de groepen gebruiken de cijfers om hun gelijk aan te tonen. Ik wil daar graag op in gaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen week kwam de Stichting Kijkonderzoek met cijfers over het gebruik van die harddisc-recorder. Opvallend was dat er in korte tijd als 250.000 apparaten staan in Nederlandse huishoudens. "Zie je wel", roepen de mensen die veranderingen prediken. "Dat gaat snel, de verandering is begonnen".

Dan volgt dat 25% van de bezitters het apparaat niet gebruikt. En de helft van de eigenaren kijkt minder dan 10% uitgesteld.

Ja en dat zijn weer cijfers die het andere kamp graag ziet. "Zie je wel, de apparaten staan er wel, maar men gebruikt het ding nauwelijks".

Maar ik ben eens gaan nadenken. Als 25% een apparaat nauwelijks gebruikt, waarom hebben ze het dan gekocht? Dat lijkt me wel erg hoog voor zo'n nieuw en innovatief apparaat, dat mensen toch bewsut kopen om juist "op te nemen", daar is een recorder immers voor.

Opeens schiet een mogelijke verklaring door mijn hoofd. Die groep niet gebruikers zijn wellicht de eigenaren die het apparaat bij hun abonnement krijgen van hun kabel- of telefoonmaatschappij. Deze mensen hebben namelijk helemaal niet bewuste gekozen voor het apparaat, maar het gewoon door de strot geduwd gekregen.

Daarom wil ik pleiten bij toekomstige onderzoeken om een onderscheid te maken tussen mensen die het apparaat bewust gekozen hebben en zij die dat niet gedaan hebben. Alleen zo kunnen we een duidelijk beeld gaan krijgen van het werkelijk gebruik van deze recorders.

Want op deze manier houden we onszelf voor de gek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie