Tekst: Wally Cartigny
De nieuwe streamingsdienst HitsNL biedt volgens de oprichters kansen om in contact te komen met mensen waarmee dat eerder niet lukte.
Onlangs werd in Hilversum streamingsdienst HitsNL gepresenteerd. Voor het vaste bedrag van 3,99 euro per maand kunnen muziekliefhebbers via een app hun favoriete muziek beluisteren op diverse apparaten. Het repertoire bestaat uitsluitend uit Nederlandstalige liedjes in alle denkbare genres. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de catalogus van meerdere platenmaatschappijen. Bij elkaar leveren die zo’n 250.000 te beluisteren tracks op. Een van de initiatiefnemers is Tom Peters. Hij is eigenaar van platenmaatschappij NRGY en componist en producer van Nederlandstalige artiesten.
Streamingsdiensten bestaan al een tijdje. Waar liggen de kansen voor HitsNL?
‘Het Nederlandstalig repertoire krijgt op de meeste radiostations weinig aandacht. Op een dienst als Spotify kun je het vinden, maar dan moet je wel weten hoe. Dat terwijl de behoefte aan deze muziek groot is. Onderzoek van GfK heeft aangetoond dat 13 procent van de Nederlanders uitsluitend Nederlandstalige muziek wil horen. Dit is een enorme doelgroep.’
Wordt dit feestje alleen met de nieuwe app gevierd of zit er meer in het vat?
‘Het gaat hier om meer dan een miljoen mensen die nog niet zo bekend zijn met een fenomeen als muziek streamen. Provincialen die niet per se hoog zijn opgeleid, enige afstand tot de media hebben en niet al te veel verdienen. Ze hebben gemeen dat ze van Nederlandstalig houden en graag evenementen bezoeken. Daarvoor zijn ze bereid te betalen. Voor veel partijen blijkt dit een moeilijk te bereiken doelgroep. Daarom wordt er om ons heen positief gereageerd op de komst van de dienst. Uiteindelijk willen wij deze groep een breed sociaal platvorm bieden waarop muziek de bindende factor is.’
Hoe en binnen welk tijdsbestek moeten dit alles realiteit worden?
‘Eerst moet HitsNL bekend worden. Daarvoor wordt een grote campagne gestart via RadioNL, een station met alleen Nederlandstalige muziek. Ook hebben diverse artiesten hun medewerking toegezegd. Op sociale media zullen ze nieuwe nummers en eigen playlists promoten die via de app te beluisteren zijn. We gaan uit van een rustige autonome groei. Voor 2016 ligt de verwachting op 20.000 abonnees. Daarna moeten er vervolgstappen worden gezet via grote partners, naar voorbeeld van Spotify. Die hadden het zonder samenwerking met bijvoorbeeld KPN ook niet gered.’
Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 12