De 8 PR-lessen die Samantha Jones van Sex and the City ons leerde

[Door Vera Kops, Lewis]

Helaas bleek vorige week dat er toch geen derde Sex and the City-film komt. Slecht nieuws dus voor de enorme schare fans wereldwijd, waar ik toe behoor. Want ik heb elke aflevering én film weer genoten van onder andere de meest bijzondere en onorthodoxe PR-professional uit de film- en tv-wereld: Samantha Jones.

Feestjes
Door het personage van Samantha lijkt het PR-vak te bestaan uit het organiseren van feestjes, sexy rond paraderen op hippe hotspots en lunchen met celebrities. In werkelijkheid is het natuurlijk een veel zwaardere job en ook inhoudelijk wordt meer van een PR-consultant verwacht.

Maar ook van Samantha Jones kunnen we leren.

Hieronder acht tips die ik heb meegenomen uit haar vaak onnavolgbare werkwijze:

1. Investeer in je netwerk

Samantha heeft een geheel eigen interpretatie van netwerken (deze zou ik niet per se willen aanraden), maar het is wel belangrijk om te investeren in relaties. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om een journalist of je klant goed te leren kennen, je zult hier zeker van profiteren en het maakt je contact met hen ook nog een stuk leuker.

2. Wees eerlijk en wees jezelf

Maak geen beloftes die je niet waar kunt maken en stel je open op. Je zakelijke relaties zullen je veel beter accepteren en ook waarderen als je geen act opvoert. Dit is onnatuurlijk en op lange termijn ook onhoudbaar. Samantha is sexy, soms wat inappropriate, maar mensen weten wel waar ze aan toe zijn met haar.

 

3. Wees opportunistisch

Zorg ervoor dat je kansen spot en toon vervolgens lef en doorzettingsvermogen om resultaat te bereiken. Samantha heeft ons meerdere malen laten zien dat het haar door een creatieve (oké, soms wat onconventionele) aanpak lukt om haar doelen te bereiken.

4. Don’t overthink it

Je kunt iets blijven onderzoeken en analyseren tot er weinig spannends meer van over is. Neem jezelf niet al te serieus en maak je werk fun door er geen wetenschappelijke job van te maken, want dat is het nu eenmaal niet. Zorg dat het niet boring wordt.

5. Yes, I can: zeg nooit zomaar nee

Dit kan ongemotiveerd overkomen, en ook als gebrek aan creativiteit en inspiratie. Misschien ben je het niet eens met de voorgestelde aanpak, dat kan. Leg dan vooral uit waarom niet en kom met een alternatief. Denk mee en probeer zelfs het onmogelijke mogelijk te maken. Je zult jezelf en je klant verrassen als je de deur niet te snel dichtslaat.

6. Wees nieuwsgierig

Volg trends, volg het nieuws, en vooral ook: vraag mensen naar hun mening of kennis. Als PR-professional kun je niet voldoende informatie hebben en het is ook belangrijk om die informatie in context te kunnen plaatsen of aansluiting te kunnen vinden bij iemands verwachtingen. Samantha weet wat populair is en wat het publiek wil; zo heeft ze haar grote liefde Smith Jerrod op de kaart gezet als grote ster door zich op een jong publiek te richten.

7. Heb zelfvertrouwen

Dit is een algemene tip, maar juist ook bij PR-mensen lijkt zelfvertrouwen een must. Je zit in een positie dat je mensen moet overtuigen van jouw aanpak, van jouw plan. Mensen zijn eerder geneigd je te vertrouwen als je zelf ook uitstraalt dat je 100 procent in jouw ideeën gelooft. Aan zelfvertrouwen heeft Samantha geen gebrek.

8. Geloof in het product dat je vertegenwoordigt

Ik ben hier enorme voorstander van; je bent een belangrijk ambassadeur van de bedrijven en producten die je promoot. Samantha liet zich door opdrachtgevers ‘trakteren’ en genoot van deze luxe. Misschien wat overdreven om dit te verwachten van onze klanten, maar in de kern komt het erop neer dat je wel moet weten waarover je praat. Dus zorg dat je de producten test en zelf ervaring hebt opgedaan met hetgeen je vertegenwoordigt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie