Hoe werkt deze manier van financieren en hoe zorg je ervoor dat investeerders betrokken raken? Marije Lutgendorf van Crowdlokaal vertelde gisteren in het Hilversumse MiX Creative Co-working gebouw wat crowdfunding precies is en hoe het werkt. Uiteraard kennen we de Amerikaanse succesverhalen, waaronder de smartwatch Pebble die 100.000 dollar wilde ophalen, maar uiteindelijk ruim 6 miljoen dollar aan financiering binnentrok. Hoe zit dat in ons kikkerlandje?
Wat is crowdfunding?
Crowdfunding is een alternatieve wijze om een project te financieren. Om een project te financieren gaan ondernemers in de meeste gevallen naar de bank om een kredietaanvraag te doen en zo startkapitaal te verkrijgen. Crowdfunding verloopt echter zonder financiële intermediairs, maar zorgt voor direct contact tussen investeerders en ondernemers. Crowdfunding gaat in principe als volgt: Een ondernemer wil een project starten, maar heeft onvoldoende startkapitaal. Om dit kapitaal te verwerven biedt hij of zij het project aan op een platform op Internet en vermeldt het benodigde bedrag erbij. Op deze manier kan iedereen via deze website investeren in het project. Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren.
Lutgendorf komt direct met een recent Nederlands voorbeeld: Homey. Dit concept haalde in nog geen twee weken bijna twee ton in euro's op om hun pratende- en huishoudelijk apparatuur aanstuurbare device werkelijkheid te laten worden
Een ander crowdfunding voorbeeld is Snappcar. Een 'auto leen' project waar al 35.000 mensen aan meedoen. De oprichters willen nu Europa gaan veroveren. Voor de financiering kloppen ze niet aan bij een venture, maar doen ze dit via crowdfunding. Lutgendorf past dit goed bij het Snappcar product en kunnen zij direct mensen betrekken.
Dit laatste valt ook direct in rijtje van Crowdfunding kenmerken:
- Investeerders hebben een directe relatie met het project
- Het crowdfundingproject heeft een vaststaande periode
- Het is 'alles of niets': wordt het streefbedrag niet gehaald, dan gaat het opgezette crowdfundingproject niet door en krijgt iedereen zijn geld terug.
- Het opzetten van de crowdfunding gebeurt doorgaans online
- Er is een tegenprestatie voor de investeerders.
- In de meeste gevallen is er een betrokkenheid.
- Degene die investeren zijn vaak ook direct de klant of gebruiker van de product of dienst en fungeren meestal als ambassadeur om hun netwerk ook enthousiast te maken voor het project of het eindproduct.
Volgens Lutgendorf is crowdfunding is niet geheel nieuw. Frankrijk gaf in 1886 het Vrijheidsbeeld als cadeau aan de Verenigde Staten. Er zat echter geen sokkel bij. Deze werd door middel van crowdfunding campagne door 125.000 Amerikanen gefinancierd. Wanneer je 5 dollar inlegde, ontvingen zij vervolgens een miniatuur van de Statue of Liberty cadeau.
Het Amerikaanse Kickstarter is het bekendste crowdfunding platform. Dit voorjaar had het platform in totaal al een miljard aan investeringen binnengesleept. 5,7 miljoen mensen investeerden in vooral creatieve projecten. Ook Nederland blijft overigens niet achter. Kickstarter is ook in ons land sinds twee maanden actief en er zijn diverse Nederlandse crowdfundingplatformen opgezet, waar al diverse succesvolle projecten uit zijn gekomen. Uit onderzoek van crowdfunding adviesbureau Douw&Koren is er vorig jaar voor Nederlandse crowdfunding initiatieven 32 miljoen euro opgehaald. In 2012 was dit nog €14 miljoen en 2011 slechts 2,5 miljoen. Naar verwachting zal crowdfunding dit jaar goed zijn voor 85 miljoen euro.
Enkele voorbeelden:
Symbid: Platform waar ook aandelen worden uitgegeven
Geldvoorelkaar: Worden leningen uitgegeven (ook wel ‘crowd financing’ genoemd)
Voordekunst: Crowdfunding voor kunstprojecten van amateurs en professionele kunstenaars
Crowdaboutnow: Veel horeca crowdfundingprojecten. Erg scherp toelatingsbeleid maar wel hoog slagingpercentage.
Oneplanetcrowd: Gericht op projecten voor een duurzame samenleving.
Voor je buurt: Gericht op het stimuleren participatiesamenleving. Kleinschalige projecten
Wij zijn sport: Crowdfunding voor topsporters
En dan hebben we ook nog het van oorsprong Nederlandse crowfunding platform voor muziekartiesten: Sellaband. In 2010 werd het Nederlandse platform echter failliet verklaard. Twee dagen na het faillissement werd Sellaband overgenomen door een Duits bedrijf en gaat het op de oude voet verder.
Zie hier een geheel overzicht van crowdfundingplatformen.
Al met al lijkt het met alle platformen en de enorme groei in financieringsgeld wel heel makkelijk om je project van de grond te krijgen. Slechts een beperkt aantal initiatieven slagen er echter in om genoeg investeringen binnen te halen. En als je dan je initiatief succesvol gefinancierd hebt, dien je ook nog het project daadwerkelijk uit te rollen. Hier sprong iemand op in met het bedrijf ‘Kick Start-it’ (Kickstarter dwong deze organisatie al spoedig hun naam aan te passen), waarbij succesvolle kickstart projecten worden begeleid voor de daadwerkelijke go-to-market. Zo ontstaat er een gehele industrie rondom crowdfunding.
Crowfunding project: Welkom Otter.
Crowfunding project voor Ottertunnel. Investeerders ontvangen een excursie of een Otter knuffel!