Nieuwe vraagstukken en ontwikkelingen als de energietransitie en digitalisering vragen om innoverende veranderingen bij bedrijven en binnen sectoren. Alleen kun je het echter niet; door integratie van systemen kunnen organisaties stand alone steeds minder bereiken.
Intern bij organisaties geldt hetzelfde. De afdeling Communicatie kan het niet zelf, en moet steeds meer interne allianties aangaan om uitdagingen zoals op de arbeidsmarkt en ict-gebied het hoofd te bieden. Bovendien zijn het vaak de eigen medewerkers en specialisten die tegenwoordig direct met de buitenwereld communiceren, bijvoorbeeld via sociale media.
Samenwerking in allianties is cruciaal om de gevraagde innovaties en veranderingen door te kunnen voeren. Richard van der Eijk, director Communications & External Affairs van het Havenbedrijf weet dat als geen ander. Op het congres Hottopics van 13 juni in Utrecht deelt hij zijn ervaringen en lessen.
Innovatie, merkalliantie
De complexiteit en de vele samenwerkingspartners van het Havenbedrijf zorgen voor een flinke uitdaging, stelt Van der Eijk. Extern ziet hij steeds meer allianties ontstaan om antwoord te geven op vragen van nu.
Van der Eijk. ‘Dat gaat om bedrijven die optrekken met andere ondernemingen voor productinnovatie. Deskundigen die samenwerken met andere specialisten om kennis en competenties te vernieuwen. Organisaties die nauw contact houden met stakeholders en kritische volgers om te luisteren en te leren. Ook in communicatie wordt het steeds belangrijker samen te werken.’
Dat gebeurt bij het havenbedrijf niet alleen in Nederland en internationaal, maar ook op lokaal niveau. Van der Eijk: ‘Zo vormen wij met Rotterdamse iconen een merkalliantie waarbij we samenwerken om meer impact te realiseren.’
Mouwen opstropen
Dit gebeurt samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam, Gemeente Rotterdam en Rotterdam Partners, onder de pay-off Make it Happen’. De leus weerspiegelt de Rotterdamse mentaliteit en laat zien waar stad, haven en inwoners voor staan: pionieren, grenzen verleggen, mouwen opstropen. Doel van de merksamenwerking: hoogopgeleiden aantrekken en behouden evenals bedrijven, handel, bezoekers en inwoners.
Richard van der Eijk: ‘We participeren bijvoorbeeld in SmartPort, dat zich richt op kennisontwikkeling voor de toekomst van de haven.’ Een mooi en typerend voorbeeld vindt de communicatie-director het project om CO2-stoom en -warmte uit de haven naar een veel groter gebied te brengen, richting Den Haag en Leiden.
Krachtiger communiceren
Van der Eijk: ‘We leveren al langer CO2 aan de kassen in het Westland waar juist behoefte is aan CO2. Het mes snijdt dan aan twee kanten, want door energie te gaan hergebruiken spelen we een forse rol in het realiseren van het energieakkoord.’
Communicatie is essentieel om dit soort processen tot stand te brengen, om ze te laten slagen. Het zorgt ook voor synergie: ‘We kunnen Rotterdam en de initiatieven krachtiger voor het voetlicht brengen nu we de communicatie samen vormgeven.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!