De column van René Repko
Af en toe kijken we thuis een filmpje. Eigenlijk ga ik liever naar de bioscoop, omdat een mooie productie op het grote doek beter tot z’n recht komt, maar soms wil je even niet de stad in. Hoe lekker is het om, als je helemaal niks gepland hebt, op zoek te gaan naar een film die je graag wilt zien. Meestal heb ik nog wel zo’n mentaal lijstje met een paar titels die we recent gemist hebben. Ik ben principieel tegenstander ben van illegaal downloaden of streamen via bijvoorbeeld Popcorn. Het is onrechtvaardig voor de makers die hun ziel en zaligheid erin hebben gestopt, en vaak een fors deel van hun portemonnee-inhoud.
We zitten er klaar voor: het aantal mogelijkheden is groot. We beginnen vanavond bij Netflix, maar die zijn vooral gespecialiseerd in goede series. Ze hebben bij Netflix ook Ultra HD4K-producties. Frank J. Underwood in ‘House of Cards’ is op 4K is nog gemener. Ik denk dat voor veel managers en marketeers Frank heimelijk hun ultieme rolmodel is. Een goeie film vinden we niet.
Het volgende alternatief is Apple iTV aanzetten en via iTunes zoeken naar een film. Deze bibliotheek is uitgebreider, de films zijn ook actueler en er zit een slimme Genius-functie bij (ik heb ooit ‘The Hunger Games’ bekeken en daarom wordt ‘Kuifje’ aanbevolen….). Je moet per film wel 4 of 5 euro aftikken.
Helaas vinden we ook hier geen film van onze gading, dan maar naar Ziggo on Demand. Maar die hapert af en toe en het zoeken is lastig. Heb het idee dat Ziggo veel nieuwe films toont, maar van een select aantal filmmaatschappijen. Ondertussen zoeken we al een tijdje naar een mooie film en schakelen we van ‘source’ naar ‘source’. Gedoe.
Kennelijk kent geen van de drie aanbieders mij zo goed dat ze exact het juiste aanbod kunnen creëren, wat best bijzonder is anno nu. M’n lijstje met al die mooie vergeten films is even kwijt en we zijn al weer een uurtje verder.
Toch nog maar even kijken bij ‘mijn opnamen’ op de Ziggo Mediabox. Daar staan films op die we ooit hebben opgenomen. Uiteindelijk slagen we daar, want ik vind er ‘Das Weisse Band’, van Haneke. Laat het filmavondje nu eindelijk maar beginnen. Volgende keer toch maar weer naar de bioscoop?
Deze column staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 12