Clay Shirky: Hoe schat je innovatie op zijn waarde?

Het beoordelen van innovaties is een van de vaardigheden waar marketeers tegenwoordig bedreven in moeten zijn. Een nieuwe bril die je helpt om je eigen oordeel te vormen, is daarom altijd welkom.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In dit met McKinsey geeft Clay Shirky, schrijver en professor aan de New York University, aan hoe hij innovaties beoordeelt, de effecten op businessmodellen voorspelt en hoe koersvast een organisatie tegenwoordig moet zijn.

Samenwerking verandert alles

Innovaties die de manier waarop mensen samenwerken en communiceren veranderen, hebben effectten die generaties overstijgen. Denk aan wat de boekdrukkunst deed voor de wetenschap en het effect van kranten voor onze democratie. Dit is dan ook een van de belangrijkste criteria waarop Shirky nieuwe toepassingen beoordeelt. In dit licht is bijvoorbeeld de ontwikkeling van 3D printen zeer interessant. Ontwerpers werken wereldwijd samen om producten te ontwikkelen. komt geen formeel dienstverband aan te pas. Deze week werd geïntroduceerd. Zij stelden al langere tijd mensen in de gelegenheid om hun eigen ontwerpen te maken voor lampekappen, mokken, behang, etc. 3D printen is een logische vervolgstap. De macht is binnenkort aan degenen die faciliteren in plaats van ontwerpen of ontwikkelen.


Omzet verdampt

Overvloed maakt meer kapot dan schaarste. Onze business modellen zijn ingesteld op het vermarkten van schaarste. Het heeft ervoor gezorgd dat schakels verdwijnen. Omzetten verplaatsen zich niet, maar verdampen hierdoor. Een organisatie als maakt het in combinatie met Facebook, vele malen eenvoudiger om een event te organiseren. Het organiseren van een evenement is ineens voor meer mensen een mogelijkheid. Wederom een ontwikkeling die mogelijk gemaakt wordt doordat een bedrijf dit faciliteert.

Op weg naar de maan

De kracht van flexibiliteit is een ander aspect dat Shirky aanhaalt. Op weg naar de maan moet je in staat zijn om je koers aan te passen. Veel organisaties hebben hetzelfde doel, maar het zijn de organisaties die in staat zijn aanpassingen snel door te voeren die uiteindelijk het doel ook halen.

en beseffen zich ter dege dat maatschappelijk verantwoordelijk beleid geen „nice-to-have” meer is, maar een keiharde randvoorwaarde voor het voortbestaan van hun organisatie. Ze beseffen echter ook dat je niet van de ene op de andere dag je hele business model om kan gooien. Hun aanpassingsvermogen wordt dus flink op de proef gesteld, want de markt is tegenwoordig lokaal en globaal eenvoudiger te betreden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie