Chief Marketing Technologist - Marketeer of Bouwvakker?

(Your Thoughts) De marketing-IT’er moet zich met klussen bemoeien, niet met strategie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

35 procent van de Britse marketeers gelooft dat de rol van CMT (chief marketing technologist) op termijn de rol van CMO geheel gaat vervangen. Dat stellen onderzoekers van programmatic marketing platform DataXu naar aanleiding van recent onderzoek. Los van de vraag of de CMO overleeft, geeft 70 procent van de 250 ondervraagde marketeers aan te denken dat merken en bedrijven komende vijf jaar meer tech-focussed marketeers gaan aantrekken. 31 procent van hen zou zo’n rol zelf willen vervullen. 14 procent werkt al met een CMT in de organisatie. De vraag aan het expertpanel, is  of het doel (marketing) en de middelen (technology) niet door elkaar worden gehaald. De stelling luidt dan ook:  Een CMT is een bouwvakker, geen planoloog. Marketeers moeten dat beter uitdragen aan hun eigen organisatie. De marketing-IT’er moet zich met klussen bemoeien, niet met strategie.


Jeffrey Felix MM RM Head Sales Network & Market Development Sulzer Chemtech


Eens
‘Ik verwacht dat de verschuiving richting een meer gevraagde ‘Bêta’ Marketeer zich inderdaad gaat doorzetten. Doch de functie van de CMT zou in mijn ogen één niveau lager moeten zijn gepositioneerd. De CMO heeft een per definitie meer strategisch-tactische rol en de CMT zal een meer tactische-implementatie gerichte rol moeten gaan hebben.’’

Pieter Geelhoedt RM EMP Directeur Intens Business


Eens
‘Laat marketeers met marketing bezig zijn en technologie daarvoor gebruiken. De techneut moet op vraag van de marketeer zorgen dat het beschikbaar is en werkt. Technologie is een uitermate belangrijk middel, zoals er meer middelen binnen de onderneming zijn. Wel moet de marketeer de vaardigheden hebben c.q. ontwikkelen om er effectief mee om te gaan.’

Frank van Delft Founder | Director CIM7


Niet eens
Marketeers zijn verantwoordelijk voor de strategie, en daarbij hebben ze absoluut de kennis en ervaring van technologen keihard nodig. En ja om goed met deze specialisten te kunnen sparren hebben ze zelf een grote kennis van ‘marketing technologie’ nodig. Die ontbreekt nu helaas nog of is te beperkt. Maar gelukkig zijn marketeers leergierig en enthousiast, maar ze moeten dan wel keihard aan da slag. Voor die marketeers die zoekende zijn: de opleiding Customer Insight Management is een goede eerste stap.

Martin Hofstede MBA MMI RM Admaho Marketing & Management Consulting


Niet eens
Een Chief Marketing Technologist moet zich – als chief - vooral bezig houden met de strategische keuzes. In de uitvoering kan de marketing IT’er functioneren. IT neemt ook in de marketing een steeds belangrijkere plek in en daarom is het van belang dat hier ook strategisch over wordt nagedacht. De investeringen en de impact van gemaakte keuzes zijn hiervoor te omvangrijk.


Hans Derksen RM Senior marketeer CRM & Digital Essent Zakelijk


Deels eens
‘Hoewel ik werkzaam ben bij een ‘energieboer’, staat onze digitale strategie voor de zakelijke markt nog in in de kinderschoenen. Ik ben van mening dat de digitale strategie onderdeel moet uitmaken van de gehele marketingstrategie en de vraag hoe je je markt bereikt, bewerkt en bedient. Je doelgroep moet zelf vrij zijn in de keuze, op welk moment via welk kanaal interactie kan plaatsvinden. Ik vind dat het zeker een strategisch vraagstuk is hoe digital binnen je marketing te integreren naar een optimale omnichannel-aanpak. CMT is voor mij dan ook een nietszeggende term en weer een extra functietitel. In veel beroepen moet je je continu blijven updaten om bij te blijven maar laten we alsjeblieft ophouden daar steeds nieuwe titels aan te geven. Technologie is echter - door bijvoorbeeld cloud oplossingen - voor de marketeer steeds toegankelijker, waardoor moeizame samenwerkingstrajecten met een interne ICT afdeling grotendeels achterwege kunnen blijven. Dat geeft ruimte aan nieuw ondernemerschap binnen marketingafdelingen en minder afhankelijkheden van planningen van andere afdelingen. Oftewel: je kunt sneller schakelen! Dat is de winst maar tegelijk ook een waarschuwing dat je goed moet nadenken of je beschikt over de juiste kennis en expertise om nieuwe platformen optimaal te kunnen inzetten en daar de maximale ROI uit te halen. Of het nu programmatic marketing of marketing automation is. Juist het optimaal omgaan met systemen is een hele klus. Daar moet de marketeer zich anno 2015 van bewust zijn en betekent dat de marketeer meer en meer IT zal moeten begrijpen en toepassen.’

Dit artikel verscheen in Tijdschrift voor Marketing 9 2015. Eens of Oneens? Laat het weten in de commentbox
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie