Check: Maakt NRC Next verlies?

2014 was geen goed jaar voor NRC Next. Het verlies bedroeg zeker 1 tot 2 miljoen, stelt Paul Disco.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week nam NRC Next integraal een artikel over uit de Volkskrant. Opvallend, want in het stuk staat beschreven hoe het gaat met NRC Next. Als afsluiter komt ondergetekende aan het woord. Ik stel in het artikel dat NRC Next nu zo hard daalt dat het me niet zou verbazen als NRC Next wordt opgeheven. Next-columnist Marcel van Roosmalen verwijt me enige onderbouwing. Hieronder de cijfers, gebaseerd op NRC Next zelf.

1.

Bij deze de cijfers die ik baseer op één bron: NRC Media zelf. Hans Nijenhuis, directeur van NRC Next, zegt in 2007:  “We brachten het afgelopen jaar een miljoen meer op dan we kostten. De vraag is alleen: wat kosten we? Deze tafel is van NRC Handelsblad, de kopij komt van NRC Handelsblad, daar betalen we niks voor. Hun redacteuren krijgen niets extra’s voor het werk voor NRC Next. Als je die kosten zou doorberekenen, zou het plaatje heel anders worden. Maar op dit moment is PCM tevreden omdat we bijdragen aan de omzet en winst van NRC Handelsblad.”

2.

Het jaar erop schrijft NRC Next dat de krant 2,6 miljoen euro winst maakt op een omzet van 19 miljoen euro. De krant heeft dan een oplage van 80.000 exemplaren, volgens accountantsverklaring is circa 25% daarvan weggegeven. NRC verkoopt dus 60.000 kranten per dag.

3.

Waaruit de kosten en opbrengsten van NRC Next bestaan blijkt in 2012. 

  • Drukken: 3 miljoen
  • Distributie: 7 miljoen
  • Redactie: 4 miljoen
  • Freelancers: 1 miljoen
  • Abonneewerving: 2 miljoen
  • Overhead: 1 miljoen

KOSTEN TOTAAL: 18 miljoen

  • Lezersmarkt: 16 miljoen
  • Advertentiemarkt: 4 miljoen

INKOMSTEN TOTAAL: 20 miljoen

WINST: 2 miljoen

60.000 betalende lezers die in totaal 16 miljoen euro omzet opleveren kan realistisch zijn. Het ligt onder de prijs van het jaarabonnement, maar er zitten natuurlijk ook goedkope proefabonnementen in. Een jaarabonnement kost 300 euro, dus 10.000 volbetalende abonnees zijn goed voor 3 miljoen euro in de NRC-kas. Advertenties dragen 20 procent bij. Na een piek rond 2000 zijn de advertentie-inkomsten van dagbladen gestaag gedaald.

3.

Twee jaar later, op 25 maart van vorig jaar, publiceert HOI dat de betaalde papieren oplage van 69.019 (in het laatste kwartaal van 2012) daalde tot 47.634 eind 2013. De digitale oplage is wel gestegen: van 8.446 stuks naar ruim 15.000, maar per saldo dus een daling van 15.000 stuks. En een lezer op een digitale krant levert de helft van de netto-omzet op van een lezer die papier wil. Desalniettemin verklaart NRC Next dat de krant in dat jaar 2 miljoen euro bijdraagt. “De productiekosten zijn relatief laag: we maken met 23 goedkope, want jonge redacteuren een krant voor 61 duizend mensen. Dat houden we voorlopig nog wel vol.”

4.

Ook in het artikel van begin dit jaar stelt Hans Nijenhuis dat Next 2 miljoen euro bijdraagt aan de winst van NRC Media. Maar hoe kan dat? Next zit nog wel op 60.000 oplage, maar daarvan leveren de 15.000 digitale abonnees de helft minder omzet op, dus ongeveer 2 miljoen euro minder in de kassa.  Natuurlijk zijn de druk- en distributiekosten door die abonnees ook redelijk lager, maar ook de advertentieomzet zal, conform de markt, gedaald zijn. De winst van 2,6 miljoen in bovenstaand staatje lijkt mij verdampt. Hans Nijenhuis suggereert in een tweet aan mij dat er al maanden nauwelijks nog abonneewerving heeft plaatsgevonden. In mijn interpretatie: dat er 2 miljoen minder kosten zijn gemaakt. Dan klopt het weer: NRC Next draagt dan inderdaad 2 miljoen bij aan het ondernemingsresultaat. Als laatste officiële resultaat over 2013.

5.

Dat wordt in 2014 vast anders, want dit jaar duikelt de oplage met ruim 10.000 stuks in de eerste 3 kwartalen en er is geen reden om aan te nemen dat Q4 een happy end heeft. Dat is dus 3 miljoen euro minder omzet. Natuurlijk dalen dan ook de druk- en distributiekosten, maar ik kan u verklappen: niet met 3 miljoen. De kosten van 1 krant minder vallen in het niet bij de gemiste opbrengst. Met nog wat bezuinigingen zal het verlies minder zijn, maar 0 wordt het nooit. Ook de advertentieomzet kan niet omhoog geschoten zijn: ik lees Next iedere dag, ik zie weinig adverteerders. En als de nieuwe eigenaar Mediahuis inderdaad de werving gaat opstarten dan nemen de kosten weer fors toe en de eventuele omzet volgt veel later. Een iPad-abonnement bijvoorbeeld, kost NRC meteen een paar honderd euro inkoop, en de opbrengst komt maar per tientjes per maand binnen.

Ik durf wel te stellen dat NRC Next over 2014 een negatieve bijdrage levert aan het ondernemingsresultaat. Ik schat zeker 1 tot 2 miljoen in de min. En 2015 is niet florissant begonnen. Creatief boekhouden gaat niet helpen, want de doorbelasting van indirecte kosten is al minimaal.

Maar ik hoor het graag als het niet klopt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie