Toeval of niet zo vlak na de feestdagen, maar de Britten letten scherp op het gewicht van de fotomodellen in reclame-uitingen.
Urban Outfitters
Na een klacht heeft de Advertising Standards Authority (ASA) Urban Outfitters gedwongen om een advertentie van een (te) mager model te verwijderen. Urban Outfitters richt zich op jongeren, maar het model zou een onverantwoord verwachtingspatroon en onrealistisch beeld creëren.
Het model zou volgens verschillende klachten een ongezond gewicht hebben, wat vooral te zien zou zijn aan de disproportionele verhoudingen tussen haar dijen en knieën.
Urban Outfitters reageerde op de klacht dat de retailer zelf niet gelooft dat het model op de foto's lijdt aan ondergewicht en stuurde informatie en foto's naar de ASA die dat ondersteunen.
Inmiddels zijn de gewraakte foto's verwijderd, maar op de site van de retailer staan nog genoeg gelijksoortige foto's.
West Quay Cars
De Universiteit van Southampton heeft West Quay Cars, het lokale taxibedrijf, gevraagd om hun campagne te verwijderen vanwege een seksistische en suggestieve tekst.
Bij het beeld van een voluptueuze vrouw stond de tekst: 'Don't make bad decisions, because you have had one too many!'
Wanneer Anna O'Halloran de advertentie post op Twitter en de feministische Facebookpagina van de Universiteit van Southampton breekt de kritiek los. De uiting werd neergesabeld als ongepast en seksistisch en het commentaar werd veelvuldig instemmend geretweet.
Een woordvoerder van West Quay Cars bracht een spijtbetuiging naar buiten en zei dat het nooit de bedoeling is geweest om aanstoot te geven met de campagne.
Ondanks deze spijtbetuiging is de Universiteit van Southampton nog in afwachting van de verwijdering van de campagne.