TPG Post heeft onderzoek gedaan! En wat blijkt?
Ruim 80 procent van de Nederlanders is blij is als er post in de bus valt. Zelfs wanneer ze veel gebruik maken van internet.
TPG Post onderzocht de afgelopen maanden onder 3.063 consumenten welk kanaal de voorkeur heeft: post in de brievenbus of post in de e-mailbox?
Uit het onderzoek blijkt dat de aard van de boodschap de voorkeur voor brievenbus of e-mailbox bepaalt. Persoonlijke post, polisbladen en catalogi ontvangt ruim 70 procent van de ondervraagden het liefst in de brievenbus.
Bijna 60 procent heeft reclame liever in de brievenbus dan in de e-mailbox. Nieuwsbrieven ontvangt 68 procent juist liever digitaal.
Deze resultaten worden grotendeels verklaard door de positieve beleving van de dagelijkse post, weet TPG Post. Als de postbode is geweest, haalt 82 procent van de consumenten tevreden en nieuwsgierig de stapel post van de deurmat. Catalogi en reclame worden op de bank doorgebladerd, polisbladen op de niet-vergeten-stapel gelegd en het verjaardagskaartje wordt aan huisgenoten getoond.
Cendris, dochteronderneming van TPG Post, heeft de onderzoeksresultaten geanalyseerd om voor TPG Post te bepalen wat de voorkeuren per soort huishoudens zijn.
In totaal zijn er 12 profielen opgesteld van gezinstypes. Elk ontvangersprofiel heeft zijn eigen kenmerken en voorkeuren. De profielen leveren nieuwe informatie op.
Hoe consumenten geschreven boodschappen willen ontvangen, verschilt niet alleen per type post maar ook per leeftijd, gezinssamenstelling, sociale klasse en woonomgeving. Bijvoorbeeld: de doelgroep 'Dynamisch hoogopgeleide binnenstadsbewoners' ontvangen - in tegenstelling tot het gemiddelde huishouden- transactiepost (zoals polisbladen) graag digitaal.
Maar informatieve, reclamepost én persoonlijke post willen ze in de brievenbus. De 'Middenklasse gezinsbouwers' hebben ook een voorkeur voor een mix: persoonlijke en transactiepost op de deurmat maar informatieve en reclamepost via e-mail.
De ontvangersprofielen bieden verzenders nieuwe informatie over de manier waarop zij hun boodschap het beste kunnen versturen. Een doordachte mix van kanalen blijkt het meest doeltreffend te zijn om een (potentiële) klant te bereiken, winnen en te behouden, aldus TPG.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!