Exponentiële Organisaties
Salim Ismail, Yuri van Geest, Michael S. Malone
Business Contact
ISBN 9789047008330
Dit boek werd in mei 2015 in deze rubriek met vier sterren een aanrader genoemd. Dat lijkt terecht want inmiddels is het boek zelfs in de Nederlandse versie al toe aan zijn zevende druk. Een groot succes, zowel in de Amerikaanse als in de Nederlandstalige versie.
Toch moet ik bekennen dat het boek, met name de uiterst opgewonden toonzetting van de auteurs, en de vele lof voor het boek mij inmiddels buitengewoon irriteren. Waarom, zo vroeg ik mij af. Gewoon jaloezie? Misschien speelt dit een rol. Maar na herlezing van het boek ben ik in staat deze ergernis om te zetten in concrete kritiek.
De auteurs weten achteraf prachtig te verklaren waarom bepaalde bedrijven succesvol zijn en andere bedrijven – ondanks een prachtige concurrentievoorsprong – het loodje legden.
'Briljante' voorbeelden
De ‘briljante’ voorbeelden uit het boek zijn uiterst voor de hand liggend. Alle overbekende Amerikaanse successen passeren de revue: Airbnb, Apple, Facebook, Google, LinkedIn, Netflix, Quirky, Uber en Tesla worden tot vervelens toe geroemd. En natuurlijk worden Iridium, Kodak en Nokia als de grote losers gepresenteerd. Achteraf verklaren waarom het ene bedrijf succesvol is en het andere mislukt, is vele malen makkelijker dan vooraf.
Als we – slechts 1,5 jaar na verschijnen van de Nederlandse editie – kijken naar het ‘ongelooflijke’ succes van bovengenoemde bedrijven, het opvalt op dat een aantal van deze bedrijven de nodige deuken heeft opgelopen.
Steeds grotere vraagtekens
Quirky is failliet, Tesla en Uber hebben serieuze problemen, Netflix kent een tegenvallende groei en op Apple en Airbnb is felle maatschappelijke kritiek. Bovendien zijn er steeds grotere vraagtekens bij de innovatiekracht van het op dit gebied zo beroemde Apple. Wat is de kracht van de theorie rond ‘exponentiële organisaties bouwen’ als ruim de helft van de succesvolle voorbeelden na 1,5 jaar alweer ter discussie staat?
Hebben de auteurs een uiterst modieus boek geschreven of vormt het boek voor langere tijd een waardevolle toevoeging aan de managementliteratuur? De toekomst zal het leren, maar ik denk dat ik het antwoord al weet…
Wie zich goed echt wil voorbereiden op de toekomst leest ‘Platform Revolution’ van Marshall Van Alstyne, Geoffrey Parker & Sangeet Paul Choudary. Zie de recensie van dit boek in Tijdschrift voor Marketing nummer 7/8.
Eindoordeel: *****/Een must of */Jammer?
Oordeel zelf!
Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM