Het gaat niet echt lekker met Koninklijke Wegener. De financiële resultaten stellen teleur. Met name fusiekrant AD, een samenwerking met PCM, doet het beroerd. Het aandeel Wegener sloot gisteren ruim 12% lager.
Tijd voor maatregelen zou je zeggen. En dan doel ik niet op ontslagrondes, bezuinigingen of het afstoten van onderdelen. Ik bedoel gedegen lange termijn strategieën, spannende producten en nieuwe markten.
Maar het slaperige Wegener zet offline in op tabloids en experimenteert online wat met "dorpspleinen".
De berichtgeving over eventuele plannen van zowel Ton aan de Stegge (PCM) als Marcel Boekhoorn (met Jort Kelder?) moet Wegener met lede ogen aanzien. Die mannen kennen elkaar en hebben al eerder aangetoond risico's te durven nemen.
Over 2006 heeft Wegener tot nu toe een verlies van ? 4,6 miljoen geleden. Opvallend is vooral dat de advertentie-inkomsten van het vernieuwde AD met ruim 18% zijn teruggelopen en de inkomsten uit abonnementen met ruim 9%.
De dalende oplages zijn nog enigszins verklaarbaar, maar een dalend marktaandeel en lagere advertentie-inkomsten zijn alarmerend.
Vanaf dit najaar komen de zeven regionale dagbladen van Wegener uit op tabloid-formaat. Volgens eigen zeggen spelen zij hiermee in op de "de voorkeur van krantenlezers en adverteerders." Prima, maar veel abonnees zul je er in mijn ogen niet mee winnen.
En wat is de volgende stap? Eerst de dagbladen ombouwen tot tabloids, om ze later ook toe te voegen aan het AD paraplu-merk?
Nee, zou je zeggen, want het unieke aan die zeven dagbladen is het regionale karakter. Maar dat gold natuurlijk ook voor bijvoorbeeld de Haagsche Courant en het Rotterdams Dagblad. Wegener probeert daarom het regionale nieuws maar vast een online podium te geven.
Men heeft het altijd bruisende Haaksbergen verkozen om ons eens voor te doen wat de toekomst zal gaan brengen. Op het virtuele dorpsplein wordt burgerjournalistiek bedreven, er worden communities gecreëerd, foto's en video's gedeeld en weblogs volgeschreven. Het klinkt allemaal ontzettend 21ste eeuw en web 2.0, maar het eerste nieuws dat ik tegenkom gaat over de 108ste volksfeesten in Buurse en akoestische live-muziek in café ZeeZicht. Enfin, oordeelt u zelf.
En Boekhoorn? Boekhoorn wordt lachend rijk. Hij wordt met zijn plannen voor een gratis huis-aan-huis krant al voorzichtig gelinkt aan Ton aan de Stegge (CEO van PCM), Cees van der Hoeven (oud-topman van Ahold), Svenn Damm (oud-topman van Metro International en nu CEO van 365 Media Scandinavia A/S) en Jort Kelder (je-weet-wel).
Stel je nou eens voor dat de heren investeerders brood zien in een gratis krant, die huis-aan-huis en/of via supermarkten wordt verspreid en als klap op de vuurpijl ook nog eens regionaal nieuws biedt. De gevestigde orde zal zich haasten te roepen dat het zonder bestaand distributiekanaal en zonder correspondentennetwerk onmogelijk is. Maar was het niet juist Wegener-krant BN/De Stem die eerder dit jaar keurig beschreef hoe Boekhoorn dat met jongerenkrant Ted al voorzichtig heeft uitgetest?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!