Bieroorlog Heineken-Jumbo alweer voorbij

Bierbrouwer not amused door media-actie Jumbo.

Heineken begrijpt niet waarom Jumbo eerder deze week in de bierbrouwer ervan beschuldigde invloed te willen uitoefenen op de prijs van een kratje bier. Evelien Sanders, directeur Retail bij Heineken,  zegt tegen De Financiële Telegraaf (DFT): ‘Er is door Jumbo met modder gegooid in de media. Zo ga je als zakelijke partners niet met elkaar om’.

Willem de Jonge, directeur Supply Chain van Heineken, vult aan: ‘We waren verrast dat Jumbo in de media riep: hoe kan zo’n grote brouwer nou geen kratten bier leveren en daar de verdenking aan koppelde dat wij ons bemoeien met het prijsbeleid in de winkel. Dat is een heel ernstige aantijging.’

Uitnodiging

Volgens Sanders had Heineken Jumbo uitgenodigd om een kijkje te nemen in de brouwerij, maar daar is de supermarkt niet op ingegaan. Over de aantijging zegt ze: ‘De retailer bepaalt de prijzen in de winkel. Voor ons is het "not done" om ons daarmee te bemoeien. Wij vinden de suggestie dat wij het wel doen heel vervelend.’

Exclusief

Volgens Heineken lag het aan de planning. Jumbo kwam pas halverwege mei met een bestelling van een miljoen kratten extra. Heineken zegt maar één lijn te hebben voor kratten (een typisch Nederlands product aldus de bierbrouwer. De rest van de wereld bestelt in dozen), en zou die lijn dan drie weken exclusief voor Jumbo moeten inzetten. Daardoor zouden echter eerdere bestellingen van andere retailers in het nauw komen.

Deze kan Heineken weer voldoende leveren aan Jumbo, dus de korte bieroorlog is ten einde. Sanders: ‘Jumbo zal wel zeggen dat we een knieval hebben gemaakt, maar we zijn al wekenlang hard voor hen aan de slag. Onder meer door verschuivingen in de voorraad en door mensen meer uren te laten draaien.’

Bron:
Foto: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie