Er zijn nog veel kansen voor de maakindustrie om de online vindbaarheid en aanwezigheid te verbeteren ten opzichte van de concurrentie. Dat blijkt uit een recent benchmarkonderzoek onder 100 Nederlandse bedrijven die actief zijn in de maakindustrie, uitgevoerd door Fingerspitz Online Marketing. Deze uiteenlopende branche omvat metaal en kunststoffen, technologische industrie en smart industry inclusief toeleveranciers.
De resultaten zijn verdeeld over 5 deelgebieden die te maken hebben met online vindbaarheid en aanwezigheid: gebruiksvriendelijkheid van de website, veiligheid & privacy, performance, zoekmachine optimalisatie, en social media.
82% van de websites voldoet niet aan de privacywetgeving
Met name op het gebied van veiligheid & privacy zijn de huidige prestaties van bedrijven in de maakindustrie zorgelijk. Niet alleen omdat het onjuist uitvoeren van wetgeving rondom cookies en datalekken strafbaar is; ook omdat zoekmachines als Google hierop straffen uitdelen in de vorm van een lagere positie.
Van de 100 onderzochte bedrijven heeft maar liefst 56% géén geldig SSL-certificaat actief op zijn domein. Deze websites worden dus als ‘onveilig’ beoordeeld door zoekmachines. Ook is het onzeker of er accuraat wordt omgegaan met de gegevens van websitebezoekers.
82% van de onderzochte bedrijven toont géén cookiemelding op de website, terwijl slechts 2% van de bedrijven daadwerkelijk niet met cookies werkt.
Bovendien laden verreweg de meeste websites al cookies in vóórdat de melding wordt getoond, dus voordat de gebruiker akkoord kan gaan.
Bedrijven die de privacywetgeving niet correct toepassen, zijn niet alleen strafbaar. Het niet hebben van een beveiligde verbinding wordt ook afgestraft door Google. Websites die geen geldig SSL-certificaat hebben, worden minder snel vertoond in de zoekresultaten van zoekmachines.
Online vindbaarheid: 72% gebruikt de verkeerde keywords
Op het technische aspect valt er nog veel te optimaliseren om de websites beter vindbaar te maken voor zoekmachines.
72% van de websites maakt onjuist gebruik van title tags. Daarin komt niet het belangrijkste zoekwoord en de naam van het bedrijf naar voren, maar een irrelevante term, of de title tag ontbreekt volledig.
Bovendien heeft 57% slechts één h1-tag op de homepagina. Hierdoor kunnen zoekmachines de belangrijkste inhoud van de pagina moeilijker scannen.
25% van de websites werkt nog steeds niet op mobiel
Het gebruik van mobiele websites wordt steeds belangrijker. Inmiddels wordt meer dan de helft van de zoekopdrachten op Google uitgevoerd op een mobiel apparaat.
Toch heeft 25% van de bedrijven in de maakindustrie nog geen website die werkt op mobiele apparaten. Gemiddeld halen de Nederlandse bedrijven een score van 55 uit 100 voor de
Google Mobielvriendelijkheidstest. Ter vergelijking: in Duitsland is dat 78 uit 100 voor dezelfde industrie.
Top 100
De onderzochte bedrijven zijn geselecteerd uit de Maakindustrie Top 100 van Management Team en beoordeeld op 47 factoren die te maken hebben met de online vindbaarheid en aanwezigheid van het bedrijf. Deze factoren zijn onderverdeeld in vijf deelgebieden, waarvoor alle bedrijven een gemiddelde score hebben ontvangen. Op basis van deze scores is een top 100 lijst gemaakt.
Download de volledige top 100, inclusief een overzicht van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek
hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!