Uit het onderzoek onder ruim 2.800 respondenten, blijkt dat de merkoverweging van de autokoper continu verandert; 45 procent van de consumenten overweegt om een merkswitch te doen bij de aankoop van een auto. Het traditionele AIDA-model, waarbij de voorkeursset aan merken afneemt gedurende het koopproces, verliest aan terrein, aldus Marktplaats.
Bovendien wordt de beslissing voor een bepaald merk vaak pas op het laatste moment gemaakt. Het koopproces is hiermee veranderd. Deze nieuwe feiten vragen om een andere aanpak van marketeers om klanten op het juiste moment te beïnvloeden, meent de website.
Het onderzoek laat volgens Marktplaats ook zien dat handelswebsites van grotere invloed zijn op de auto-aankoop, dan websites van dealers en automerken. Marktplaats neemt met ‘49 procent de belangrijkste plaats in (binnen handelswebsites) bij het inwinnen van informatie en bij de keuze van het merk en model van een occasion.’
Marktplaats: ‘61 procent van de Marktplaatsbezoekers staat daarbij vaker open voor merken die niet de eerste voorkeur hebben; 81 procent staat open voor nieuwe merken bij het zoeken naar occasions en 71 procent bij nieuwe auto’s.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!