Arrogantie en onbetrouwbaarheid: zijn dit de nieuwe merkwaarden?

Het merk Trump botst met alle merkliteratuur en logica.

Authenticiteit, integriteit, transparantie en duurzaamheid. Deze waarden zouden de noodzakelijke randvoorwaarden zijn voor succesvolle merken van deze tijd. 

Structureel liegen

En toch kreeg Donald Trump toegang tot de machtigste baan ter wereld.  Een man die slechts authentiek is in het feit dat hij structureel liegt, zijn motivaties verhult en niets heeft met duurzaamheid, integendeel, het is de twitterwaan van de dag die bepaalt.

Daarnaast is hij onvoorspelbaar, onbetrouwbaar, onervaren en staan intolerantie, ongevoeligheid en arrogantie centraal in zijn positionering. Hij komt op voor de gewone man op het platte land vanuit een bladgouden paleis in Manhattan. Zijn merknaam pronkt daar pontificaal op de gevel. Kortom, een merk dat botst met alle merkliteratuur en logica, het anti-merk, maar voorlopig ijzersterk en buitengewoon succesvol bij (iets minder dan) de helft van de Amerikaanse bevolking.

Makkelijk te paaien?

Zouden merken in het zakelijk verkeer zich zo kunnen opstellen en er mee weg komen?  Zijn wij consumenten en kiezers dan toch zo makkelijk te paaien?

Natuurlijk zijn er veel merken met minder ethisch besef waarvan de organisaties de intenties en consequenties niet altijd tonen: Shell, Monsanto, Primark, Facebook, Deutsche Bank, de lijst is lang. Deze zijn tot op zeker hoogte ontmaskerd door belangenorganisaties met als gevolg publieke verontwaardiging en aanpassing van het beleid, tenminste dat hopen we dan maar. Geen van deze spelers heeft sterke merkpositie echter veroverd door zich vanaf het begin zo expliciet confronterend te positioneren.

Onvoldoende resultaat

Diezelfde belangenorganisaties, pers en gevestigde orde hebben er alles aan gedaan de kiezers ervan te overtuigen dat het ontbreken van de bovenstaande waarden The Donald ongeschikt maakt voor een zo verantwoordelijke functie. Met onvoldoende resultaat. Het alternatief Hillary had zeker ook de nodige onvolkomenheden die in haar geval schijnbaar wel meetelden.

Gewonnen

De confronterende challenger heeft nu gewonnen van de gevestigde orde. Hij heeft op unieke wijze ingespeeld op de emoties van de doelgroep met het succes dat hij zelf al voorspelde. Er is blijkbaar zoveel behoefte aan mannelijke waarden als straight talk en daadkracht dat er geen bewijsvoering meer wordt geëist, laat staan een degelijke financiële onderbouwing. Voor het shockmerk Trump gelden andere regels. Wordt dit de nieuwe norm? Het is in ieder geval een interessante tijd. 

Foto:  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie