Gisteren was de eerste dag van de Farnborough International Airshow, het grootste evenement in de vliegtuigbranche. Vooral Airbus en Boeing knokken er publiekelijk om de aandacht en om de knikkers.
Boeing maakte de verwachting openbaar dat er de komende twintig jaar wereldwijd een slordige 2,6 biljoen (1 met 12 nullen) Amerikaanse dollar aan commerciële toestellen zal worden uitgegeven.
Het is interessant om te volgen hoe de grootmachten elkaar deze week bevechten. Luchtvaartmaatschappijen durven na enkele moeilijke jaren weer vooruit te kijken en komen voorzichtig met nieuwe strategieën. En voor die ideeën moet uiteraard een passend toestel voorhanden zijn. Ziedaar het dilemma van de vliegtuigbouwers.
Voor het Europese Airbus is de recordbrekende A380 momenteel het paradepaardje. Dit toestel is het grootste toestel ooit. Grotere aantallen passagiers, langere afstanden, minder drukte in de lucht, meer ruimte aan boord, minder brandstofverbruik en minder vervuiling zijn de USP's.
De 787-Dreamliner is voor het Amerikaanse Boeing de voornaamste troef. Een toestel voor een gemiddeld aantal passagiers maar met een groot bereik. Zuinig, maar met een hoge snelheid. Een flexibel in te zetten toestel, want geschikt voor diverse afstanden en welkom op praktisch ieder vliegveld.
Momenteel is Boeing aan de winnende hand. Airbus kent grote problemen in de fabricage van de A380, wat reeds heeft geleid tot het aftreden van de directie. Klanten blijven weg. De vraag is bovendien gerechtvaardigd of de markt voor reuzentoestellen wel groot genoeg is. Deze toestellen kunnen alleen terecht op daarvoor geprepareerd vliegvelden en zijn uitsluitend efficiënt inzetbaar voor lange afstanden.
Gisteren heeft Airbus daarom aangekondigd haar nog maar twee jaar oude A350 alweer te gaan vernieuwen om de concurrentie met de populaire 787-Dreamliner aan te gaan. Daarmee geeft zij min of meer toe dat Boeing het mogelijk bij het rechte eind had en dat de A380 misschien toch niet het bepalend toestel van de komende jaren gaat worden. Bovendien geeft zij toe dat ook de A350 niet het toestel was waar de markt om zat te springen. Zie voor een licht kritisch en enigszins subjectief commentaar dit spotje.
Deze situatie kan echter over een aantal maanden weer anders zijn. Belangrijker voor de fabrikanten is de manier waarop de luchtvaart zich de komende decennia zal gaan ontwikkelen. En daarvoor zijn vele verschillende scenario's denkbaar. Wie het weet mag het zeggen.
Gaan de prijsvechters het winnen, en wordt de compleet uitgeklede gratis vlucht de toekomst? Wordt het vliegtuig vergelijkbaar met de bus of de trein? Gaan we voornamelijk korte afstanden vliegen voor zakelijk verkeer? Even op en neer voor een vergadering of een avondje naar de musical in Londen.
Of krijgen we met z'n allen genoeg van de steeds kleiner wordende beenruimte en kiezen we voor meer luxe? Een rondje wandelen aan boord, even aan de bar zitten en daarna een kaartje leggen in het casino? Lange reizen naar verre oorden. Zaken doen aan de andere kant van de aardbol of op vakantie naar tropische bestemmingen?
Veel vliegmaatschappijen proberen zich momenteel al voorzichtig te onderscheiden met o.a. RFID tags op de bagage, gezonder voedsel, snellere manieren van instappen, een soepeler bagagebeleid en nieuwe online strategieën.
Het blijft echter beperkt tot wat kleinere aanpassingen in het product. De echt drastische koerswijzigingen zijn nog niet in zicht. Op een enkele maatschappij na, die het gaat proberen met #039;rokersvlucht'.html" title="Volgend_jaar_eerste_'rokersvlucht'.html">rokersvluchten, worden er nog niet veel nichemarkten opgezocht en blijven de maatschappijen voornamelijk op elkaar lijken.
En zolang de luchtvaartmaatschappijen vooral naar elkaar blijven kijken zullen ook Airbus en Boeing dat blijven doen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!