Achterhaald WhatsApp in gevarenzone

Nu messaging een commodity is moet WhatsApp innoveren. Vooralsnog is daar weinig van te merken. Gevaar ligt op de loer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In mijn  blogpost werd aandacht besteed aan de exodus van social networks naar messengers zoals WhatsApp.

Nummer 1 met een probleem
In deze post staan messengers centraal, en WhatsApp in het bijzonder. Het is wereldwijd de toonaangevende mobile chat app als we kijken naar het aantal actieve gebruikers. Het punt is dat ze sinds de start (2009) geen substantiële ontwikkeling hebben doorgemaakt. Messaging is anno nu gemeengoed. En ook voor WhatsApp geldt dat stilstand achteruitgang is.

Wallet
Wat wil de consument? Communiceren, overal en altijd, dat is duidelijk. Maar dat is niet alles. Als je smartphone 24/7 binnen handbereik is, waarom zou je dan nog rondslepen met geld? Dat dacht WeChat (China) ook. Met een groei van 379% (Q2/2013-Q4/2013 globalwebindex) verslaat WeChat niet alleen SMS en social networks maar is het ook een substituut voor PayPal. De integratie is doordacht en conversie scoort hoog.
Never a dull moment

WhatsApp lijkt niet op zoek naar nieuwe engagement channels en boort geen nieuwe inkomstenbronnen aan. WeChat, Line (Japan) en KakaoTalk (Zuid Korea) doen dat wel. Ze hebben met succes een plek verworven in eCommerce/mCommerce. Maar, ook als games platform zijn ze zeer succesvol. Geen zin om te eShoppen of met je matties te chatten? Dan daag je vrienden uit voor een potje gamen. Never a dull moment voor gebruikers van deze potentiële WhatsApp rivalen.

 

Smiley 2.0
Gebruikers van Line hebben zogenaamde stickers tot hun beschikking. Dat zijn cartoons in manga stijl, die net wat meer context toevoegen aan een boodschap dan een generieke smiley. Gelukkig voor WhatsApp is manga niet zo populair in Europa.

Conclusie
WhatsApp is de grootste, maar is vooralsnog een messenger service. WeChat, Line, en KakaoTalk zijn dat stadium voorbij. Zij strijden om de titel lucratief central communication platform. Als WhatsApp wil meestrijden om deze titel is er werk aan de winkel. Wake up WhatsApp!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie