De mobiele app wordt een steeds belangrijk onderdeel in de mobiele strategie van multimediale uitgevers. Voorlopers als The Huffington Post en The Wallstreet Journal experimenteren met speciale content en plaatsingsfrequenties, maar lopen nog tegen verschillende uitdagingen (en kansen) aan. De Amerikaanse techsite Digiday zette de vier grootste missers op een rijtje.
Misbruik van de pushnotificatie
Het sturen van pushnotificaties kan een effectieve manier zijn om aandacht te trekken voor een nieuwsverhaal, maar een overdosis heeft een averechts effect. Bij teveel pushnotificaties zijn de meeste gebruikers geneigd een app te verwijderen, blijkt uit onderzoek van app marketing platform Appiterate.
Een te hoge frequentie hoeft echter geen probleem te zijn, mits goed ingezet. Een opvallend voorbeeld is de succesvolle ‘Breaking News’-app van NBC, die standaard één notificatie per dag stuurt. Veel gebruikers melden zich zelfs aan om meerdere notificaties te ontvangen voor onderwerpen die hun interesse hebben.
Artikelen worden ingepland op de behoefte van de desktopgebruiker
De meeste multimediale uitgevers gebruiken de nieuwsconsumptie vanachter een desktop gedurende een werkdag en het mobiele gebruik in de avond als criterium voor publicatiemomenten. Uitgevers zouden nog te weinig hun tijdloze content bewaren voor in de avond, zodat mensen ook later op de dag het gevoel hebben dat ze verse content voorgeschoteld krijgen. In het meest ideale geval moet content gepubliceerd worden op het moment dat mensen een app openen.
Obsessie met oneindigheid
De meeste apps zijn als casino’s, ze willen niet dat je weggaat. Er zit echter waarde in een gelimiteerd aanbod, speciaal gericht voor mobiele apps waar consumenten korter, maar frequenter op kijken. Een voorbeeld daarvan is de ‘News Digest’ app van Yahoo, waar je het nieuws van de dag ook daadwerkelijk ‘uit’ kan lezen. Met het idee dat het nieuws eindig is, krijgen consumenten een beter beeld van wat ze beweegt en wat relevant voor hun is. Daarvoor is mobiel het perfecte medium, omdat mobiele apps een hoge retentiewaarde hebben.
Teveel apps
Het hebben van bijvoorbeeld vijf verschillende apps voor één nieuwsmerk is het bewijs van de teleurstellende realiteit dat uitgevers hun nichemarkt hopen te kapitaliseren. Zelfs The New York Times probeert het aantal apps terug te brengen naar één of twee.
Gameplatform IGN heeft een tijd ingezet op een multi-app strategie, maar had moeite om daarvoor in een werkende en ondersteunende vorm te vinden. ‘Een hoeveelheid apps doet afbreuk aan je herkenbaarheid voor je doelgroep. Terwijl één enkele app al genoeg toepassingen heeft om diezelfde doelgroepen te kunnen bedienen. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je gebruikers actief en loyaal zijn en de app waarderen.’, aldus Peer Schneider mede-oprichter van IGN.