Zo snel dat als je nu een plan maakt voor een pr-artikel in print, de kans groot is dat je de marketing ‘window of opportunity’ mist.
Dit geldt eigenlijk ook voor outdoor advertising.
Dat schrijft auteur en consultant Jeff Bullas op zijn blog.
Bullas heeft daarom 12 sociale media-marketingbeginselen op een rij gezet, waar je rekening mee moet houden als je het goed wil doen.
1. Deel
Denk altijd aan de deelbaarheid (of op zijn internets ‘sharing’). Waarom willen mensen iets delen? Publiceer het en promoot het. De eerste stap is een artikel met kop die een makkelijk deelbaar en aantrekkelijk is.
2. Doe het real-time
Het gaat bij sociale media-marketing vooral om het real-time publiceren, niet iets klaarzetten voor volgende week of maand. Posts en tweets die over een actueel onderwerp gaan, kunnen ervoor zorgen dat je meelift op een trend of viral. Maar real-time betekent ook dat je snel moet reageren op klachten, kwesties en vragen.
3. Niet iets verkopen, maar informeren
Mensen willen niet meer alleen als kopers gezien worden. Sociale marketing gaat over het informeren en het oplossen van problemen met antwoorden en informatie, of dat nu via je blog is, links in je tweets of Facebook-updates.
4. Niets iets vermarkten, maar vermaken
We leven in een informatietijdperk waarin het niet meer om het voorzichtige, bescheidene gaat, maar juist om het wow-effect. Facebookpagina’s en –updates die vermaken met prijsvragen, humor of het onverwachte zullen gedeeld worden.
5. Ga multichannel
Monochannel volstaat vandaag de dag niet meer, of het nu e-mailmarketing is of adverteren in niche tijdschriften. Je moet gewoon op Facebook Twitter, YouTube en blogs aanwezig zijn, schrijft Bullas. De kanalen op sociale media stellen je ook in staat om overal aanwezig te zijn, 24/7.
6. Geef informatie gratis weg
Wat gratis is, wordt gedeeld. Dit houdt niet in dat je alles hoeft weg te geven, maar wel voldoende om vertrouwen te wekken en er zo voor te zorgen dat je content over het internet wordt verspreid. Als je dan bijvoorbeeld een e-book of hardcover gaat verkopen, zullen consumenten het kopen omdat ze je kennen en je unieke content waarderen.
7. Denk multimedia
Tekst alleen is niet meer voldoende. Je dient op verschillende manieren informatie te verschaffen om aan alle wensen te voldoen: dus content in verschillende media aanbieden. Generatie Y houdt van video, babyboomers gaan voor e-mail en tekst. Zoek uit welke type medium jouw doelgroep het liefst heeft en gebruikt dat. Het snelle breedbandinternet is nu een multimedia-ervaring.
8. Denk als een uitgever
De dagen dat je een e-mail met een speciale aanbieding of folders verstuurt, zijn zeldzaam aan het worden. Consumenten zoeken nu informatie over je bedrijf op internet via Google. Ze zoeken informatieve online content die antwoord geeft op vragen en oplossingen voor problemen. Het soort online content dat je zou moeten publiceren zijn bijvoorbeeld e-books, podcasts, video tutorials en pdf’s.
9. Richt je op je niche
Fans delen je content met hun community. Op Twitter zul je diegenen moeten volgen die als leiders worden gezien in hun (vak)gebied. Volg ook mensen in je niche zodat als zij je retweeten, ze dat aan gelijkgestemden doen. Je kunt met je Facebookmarketing richten op demografische gegevens zoals interesses en locaties.
10. Laat je passie zien
Denk eraan dat sociale marketing draait om passie. Als je niet passievol en gemotiveerd bent over je onderwerp/niche, dan is dat al snel te zien - je kunt niet doen alsof. Een uitgever met passie wordt herkend en zijn content gedeeld.
11. Luister
Luister naar je consumenten als ze je vertellen wat ze willen, welke oplossingen ze zoeken en zorg voor ervoor dat je ze kunt helpen. Facebook-, Twitter-, LinkedIn- en blogreacties geven je een zee van informatie.
12. Doe mee
Als je goed naar je doelgroep hebt geluisterd, ben je er klaar voor om real-time te communiceren via media die voor deze mensen comfortabel zijn: Twitter, Facebook, e-mail.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!