Premium

Zalando vernieuwt merkpositionering en -identiteit, start nieuwe campagne

De vernieuwingen moeten Zalando helpen om een 'ecosysteem voor fashion en lifestyle e-commerce' te worden.

Afbeelding: Zalando

Zalando vernieuwt zijn merkpositionering en -identiteit en gaat zich focussen op de outfits waar klanten behoefte aan hebben en zich zeker in voelen. Er komt meer aandacht voor lifestyle en inspiratie, onder andere door klanten fashion te laten ontdekken aan de hand van aanbevelingen van influencers en beroemdheden. De nieuwe identiteit van e-commercereus Zalando is voor het eerst zichtbaar in de herfst- en wintercampagne 'Wat doe ik aan', die per direct uit is.

Logo en lettertype

De nieuwe merkidentiteit uit zich met name in een nu knaloranje logo en een geüpdatet lettertype met eigen font. Het vernieuwde logo en de geschreven Zalando-merknaam komen geleidelijk op alle platformen beschikbaar. 'De gefaseerde aanpak stelt ons in staat om consistentie te behouden en abrupte veranderingen te voorkomen, zodat klanten kunnen wennen aan de vernieuwde merkidentiteit', zegt Anne Pascual, senior vice president design, marketing en content bij Zalando tegenover Adformatie. Het bedrijf gaat bovendien eerst bestaand fysiek materiaal met het oude logo, zoals verpakkingen, opmaken voordat materiaal met het nieuwe logo zijn intrede doet. 

Waarom is september 2024 hét moment voor een herpositionering? Pascual: 'De nieuwe merkpositionering is het resultaat van onze bijgewerkte bedrijfsstrategie, die we in maart hebben aangekondigd. De geactualiseerde strategie benadrukt ons doel om dé bestemming te zijn voor kwaliteitsmode, lifestyle shopping en inspiratie. De strategie is gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar de behoeften en voorkeuren van mode- en lifestyleconsumenten in Europa. Daarom is elk initiatief dat we ondernemen afgestemd op deze visie'.

Bij die visie horen volgens de topvrouw vier belangrijke onderdelen, te weten kwaliteit, gepersonaliseerde inspiratie en ervaring, integratie van lifestyle en community en het belang van meeslepende en interactieve content.

Zalando wat doe ik aan campagne
De wat doe ik aan-campagne Afbeelding: Zalando

Stories

Zalando gaat zich om deze redenen ook meer focussen op inspiratie door influencers en beroemdheden. Zij kunnen voortaan hun favoriete producten uit de webwinkel van Zalando delen via Stories op het platform. Klanten kunnen zo de aanbevelingen van hun favoriete bekendheden ontdekken. De storyfunctie is al een jaar beschikbaar (ook in Nederland en België) en werd sindsdien voor bekende personen gebruikt om berichten te delen.

Campagne door W+K Amsterdam

De nieuwe merkpositionering en -identiteit is voor het eerst zichtbaar in Zalando's nieuwste campagne, die zich focust op de herfst en winter. In die commercial komen onder meer een acteur, model en TikTok-creator voor. De boodschap van de campagne: nu de zomer richting het einde gaat, vraagt iedereen (maar dan ook echt iedereen) zich af: wat moet ik deze herfst en winter aan? Zalando wil zichzelf neerzetten als hét online platform om tot een nieuwe garderobe te komen.

De campagne is ontwikkeld door W+K Amsterdam, in samenwerking met andere partijen voor onder meer productie en print. Zalando lanceerde de campagne op 8 september op tv, sociale media en online. Hieronder de Engelse reclame. Er is ook een Nederlandse reclame, maar daar is op moment van schrijven nog geen deelbare link van.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie