Donderdagavond werden de Spinawards uitgereikt. Was het een goed Spinawards-jaar? Wie sprong eruit? Wat viel op? Adformatie legde een aantal vragen voor aan Yacco Vijn (partner bij TBWA\), die dit jaar in de Spinawards-jury zat voor de categorie Innovation.
Wat voor cijfer geef je de Spinawards dit jaar?
'Wat ik dit jaar goed vind is de introductie van de categorie 'Next TV & Film' - en dat daar dan ook direct een icoon als Erik Verheijen juryvoorzitter van is gemaakt. Ook is er nu naast Zilver en Goud een 'Grand Spin' om bureaus en opdrachtgevers die extra stappen zetten extra te belonen. De presentatie van genomineerden aan de jury is verbeterd dit jaar - voorgaande jaren was het soms een beetje dubbelop, kreeg je een situatie waarin genomineerden nogmaals hun casefilm lieten zien. Nu is het een '10 minuten gesprekje' geworden, veel beter. Ik geef een 9.'
Wat is het belangrijkste verbeterpunt voor de volgende keer?
'Adformatie is twee weken vooruitlopend op de uitreiking gekomen met een online poll waarop het publiek kon stemmen. Ik kan me herinneren dat je in de 'early days' van de Spinawards ook een publieksprijs had waarbij online gestemd kon worden, maar dat daar toen mee gestopt is omdat het niet helemaal fraudebestendig bleek. Misschien dat dit ondertussen beter te managen is door het linken van een vote aan een Facebook account (of bijvoorbeeld je Adformatie account.) Bij de Webby Awards bijvoorbeeld, waar ik ook onderdeel uit maak van de jury, werkt dit prima en het voegt ook echt iets toe, ook op de avond van de uitreiking.'
Wat zijn de bureaus en de merken die er wat jou betreft bovenuit springen?
'KLM bij de adverteerders natuurlijk, en bij de bureaus hebben FHV/BBDO en Achtung! het dit jaar bijzonder goed gedaan.'
Vorig jaar zei je dat de kwaliteit in executie omhoog ging, omdat de budgetten stijgen. Is die tendens nog steeds zichtbaar?
'Om heel eerlijk te zijn zou ik dat niet weer zo stellen voor dit jaar. Gek genoeg lijkt het alsof er minder grote Nederlandse online campagnes gemaakt zijn in 2014 dan in voorgaande jaren. Daarom is het denk ik goed dat (interactieve) TV, Film en Video een meer prominente rol heeft gekregen bij de Spin, want daar zit toch nog steeds groei - ook binnen digital.'
Wat wordt dit jaar meer begeerd, een Lamp of een Spinaward?
'Hangt er vanaf aan wie je het vraagt natuurlijk. Het blijft bijzonder dat internetbedrijven als Blendle, 22Tracks of omroepen zoals KRO/NCRV ook insturen en onderdeel uitmaken van de oogst. Creativiteit is niet meer voor reclamebureaus alleen. De Spinaward is door de recente internationale transformatie van de ADCN nu wel echt de Nederlandse prijs geworden voor het beste digitale werk uit Nederland beoordeeld door de beste mensen uit het vak uit Nederland: mensen waarvan je zou willen dat ze zich over je werk buigen.'
Wat was je favoriet van dit jaar?
'Er was voor mij niet één grote favoriet dit jaar zoals voorgaande jaren, er zaten meerdere interessante cases tussen. Maar als ik echt moest kiezen: Google Nightwalk, bijzonder mooi gemaakt en uitgevoerd.'
Een overzicht met alle winnaars per categorie op een rij vindt u hier.