BNO NEXTpack (platform van Nederlandse packaging-designbureaus) nam ze onder de loep, verpakte chocoladecadeautjes voor Moederdag.
Het packaging design van CHOCOo, het nieuwe sjiekere label van PLUS, wordt als best verpakte chocoladecadeautje beoordeeld.
De jury noemt CHOCOo chocolade ‘van een niche bonbonatelier’
‘CHOCOo is een nieuw fancy label van PLUS. Het wordt gemaakt door De Truffel voor de supermarkt. De bijzondere verpakkingsvorm zorgt dat je deze chocola niet mist in het schap. Het water loopt in je mond, dankzij de kleuren en transparantie. Het chocowerk oogt smakelijk en kwalitatief. Alsof het komt van een klein bonbonatelier; het handwerk is voelbaar. ‘
Top 8 packaging designs supermarktchocolade
1. CHOCOo (nieuw fancy label van PLUS)
2. Cadbury Milk Tray
3. Lovechock Rocks
4. Chokotoff ‘ik vind je toff-cadeaudoosje’ (Côte d'Or) en Hema-bonbons
6. Verkade cadeaudoosje
7. Côte d'Or Mignonnette noir de noir (feestdageneditie)
8. Verkade Dubbeldik
Over de nummer 2, de Cadbury Milk Tray
‘Het motiefje doet denken aan Louis Vuitton, het triggert direct en geeft een luxe, kwaliteitsgevoel. Engelse kwaliteit. Zonder echt truttig te zijn, want het magenta maakt jong. Maak je de geschenkdoos open, dan herhaalt het motief zich. De bonbondoos geeft een klassieke cadeaubeleving. Hyacinth Bouquet-associaties, eigenlijk een groot Engels cliché, maar oh zo slim en commercieel. Ontworpen in Nederland, alleen te koop in de UK. Gelukkig maar, want wie zou hier weten wat Milk Tray is?’
Nummer 3: Lovechock Rocks
‘De eenvoud spat af van deze rauwe chocola. De binnenkant en de bijzondere smaken maken de Lovechock Rocks superspannend. Bij het uitpakken ontstaat verwondering: rauw van buiten, opwindend van binnen. De verpakkingsvorm, speciaal ontwikkeld om minder karton te gebruiken, helpt mogelijk het merk vooruit. Het is dat de jury het gifting-aspect mist, anders hadden de Lovechock Rocks de hoofdprijs.
10 belangrijke criteria
De beoordeelde verpakkingen komen van de hand van packaging designbureaus van Nederland. De packaging designs zijn gescoord op tien belangrijke criteria voor chocoladeverpakkingen en Moederdag: gifting, geschikt voor moeder, uitpakervaring, onverwachte verrassing, informatievoorziening/communicatiekracht, bijdrage voor merk, schapwaarde, handwaarde, onderscheidend vermogen en verpakkingsvorm.
Opgeschoonde designs
Het platform is van mening dat de beste chocoverpakkingen in de supermarkt eigenlijk veel weg laten. Het zijn opgeschoonde designs, die toch, of juist een verhaal vertellen.
BNO NEXTpack concludeert dat het chocoschap best nog een boost kan gebruiken. ‘Meer levendigheid, meer lef, meer creativiteit. A-merken mogen meer durven. Het publiek minder onderschatten. Cadbury is een mooi voorbeeld van intelligente commercialiteit.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!