Premium

Waarom gaat Twitter de muziek in?

Twitter heeft plannen om SoundCloud over te nemen. Maar het praat ook met SoundHound en Shazam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Twitter moet groeien om investeerders te kunnen aantrekken, maar bij potentiële investeerders bestaat de vrees dat het aantal Twitteraars ver beneden het peil van Facebook blijft.

Het aantal Twitteraars lijkt te stabiliseren. In het eerste kwartaal van 2014 had het 255 miljoen gebruikers, 25 procent meer dan vorig jaar in die periode, maar er was wel 30 procent minder groei in het vorige kwartaal.

Lucratief

Muzieksites en apps kunnen lucratief zijn voor Twitter in de queeste voor meer gebruikers en daarmee meer investeerders en adverteerders (muziekgerelateerde zaken zijn op dit moment sowieso hip, kijk maar naar ).

Twitter sloot eerder al een deal met , om hitlijsten van de meest besproken liedjes op Twitter te laten zien. 

Twitter Music-flop

Vorig jaar lanceerde Twitter al een stand-alone music-app Twitter music moest Twitteraars helpen liedjes te vinden waar op dat moment veel over getwitterd werd. Maar dat werd een flop, de stekker werd er in maart uit getrokken.

Soundcloud, gevestigd in Berlijn, is een gratis dienst waar mensen muziekbestanden kunnen uploaden en delen. Een YouTube voor audio zeg maar.

Het geeft zelf aan dat het aantal gebruikers ongeveer gelijk is aan dat van Twitter (in oktober 2013 had het zo’n 250 miljoen gebruikers), en de kans is groot dat er ook wel wat overlap is. Maar met SoundCloud kan Twitter waarschijnlijk wel nieuwe mensen bereiken, net zoals Facebook met Instagram deed, zo schrijft .

Als de deal doorgaat, dan is het Twitters duurste aankoop tot nu toe. Begin dit jaar werd geschat op 700 miljoen dollar.

De laatste dure aankoop van Twitter was (mobile ad-bedrijf), dit bedrijf wordt geschat op 300 miljoen dollar. 

Positief voor Soundcloud

De deal kan goed voor SoundCloud zijn omdat het dan beter in staat zal zijn om advertenties te verkopen (voor of naast de audiostreams).

Het heeft nu al een betaalde service, maar kondigde vorig jaar aan met native ads te gaan werken. Maar het heeft nog geen advertentiemodel zoals Twitter (dat dit jaar voor een miljard dollar omzet moet gaan zorgen).

Copyright issues

De deal kan SoundCloud ook helpen met toekomstige afspraken met platenmaatschappijen.

Op dit moment zijn er geen afspraken, waardoor het soms wat schimmig is qua copyright van geüploade nummers. Twitter liep daar al eerder tegenaan toen het in de (intussen dus gekilde) app SoundCloud wilde toevoegen. Muziekmaatschappijen klaagden bij Twitter dat SoundCloud niet de rechten had.

Hoe waarschijnlijk is het dat het doorgaat?

- Een van Twitters eerste (en nog steeds huidige) investeerders, Union Square Ventures staat achter SoundCloud

- Twitter RvB-lid Peter Chernin investeert ook in SoundCloud

Naast interesse in SoundCloud praat het business development team van Twitter ook met uit Californië, een app die net als Shazam (waar Twitter op dit moment trouwens ook mee praat) muziek herkent. 

De SoundCloud-app wordt door ruim 200 miljoen mensen gebruikt. De app herkent nummers en helpt mensen muziek te zoeken en kopen op basis van wat zij horen.

De app verdient volgens geld door affiliate marketing met Apple en Amazon, mobile ads en technische licenties. 

Alleen nog maar praten

Twitter en SoundCloud praten met elkaar, maar nog niets is zeker, meldt Bloomberg. De bronnen willen nog even geheim blijven. SoundHound is iets opener tegen de persdienst, maar ook bij Shazam houdt men de kaken op elkaar.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie