Online drogisterij Plein.nl verkoopt meer dan 25 duizend verzorgingsproducten en zag zijn omzet in de afgelopen twee coronajaren verdrievoudigen. De webwinkel breidt het assortiment nu uit met speelgoed en voegt daar later dit jaar eten en drinken aan toe. Medeoprichter en directeur Juriaan Spoormaker vertelt over zijn ambitie om Plein.nl binnen twee jaar de grootste online drogisterij van Nederland en België te maken.
Groeien dankzij corona
Aan de vooravond van de eerste coronalockdown kocht Plein.nl nieuwe inpakmachines en een automatische band voor zijn distributiecentrum. Dat pakte goed uit, blikt Spoormaker terug. De logistiek was op tijd op orde om fors meer bestellingen te verwerken. Hoewel supermarkten en drogisterijen in de coronaperiode nooit dicht hoefden, bestelden toch veel meer Nederlanders en Belgen hun verzorgingsproducten online.
Plein.nl heeft vooral drukke gezinnen als klant, die twee keer modaal verdienen en kinderen tussen de doorgaans nul en vijf jaar oud hebben. ‘Het zijn de mensen die echt gaan voor gemak.’ Dat is een grote doelgroep, vervolgt hij. ‘In de nieuwste cijfers zie je dat wij continu harder groeien dan de markt en dat wij continue marktaandeel pakken. Ik denk niet dat je anders (zonder coronapandemie, red.) zulke enorme groeicijfers zou hebben gehad, maar wel dat we goed gegroeid waren en zeker harder dan de online markt.’
Voor onafhankelijke cijfers om zijn beweringen te ondersteunen, verwijst Spoormaker naar onderzoeksbureau Nielsen. Dat rapporteert over de e-commercemarkt van drogisterijen inclusief Plein.nl. In de periode januari tot eind mei 2022 daalde die markt met 6,9 procent in waarde, waar Plein.nl groeide met 13,5 procent. Het bedrijf presteert hiermee 20 procent beter dan de markt. Nielsen rapporteert ook het geschatte marktaandeel van Plein.nl, maar dat houdt Spoormaker graag voor zichzelf. De sterke cijfers zijn volgens hem onder andere te danken aan de betrouwbaarheid van het merk Plein.nl.
‘We bestaan natuurlijk al een tijdje, maar wij zijn geen partij die hard naar buiten roept. Maar al die tijd vind ik het altijd belangrijk dat we doen wat we zeggen. Als wij zeggen dat we een pakketje morgen leveren, dan doen wij dat ook. En je ziet wel eens op onze website dat we dat niet halen, maar dat we dan de website snel aanpassen naar een levertijd van twee dagen. Als een klant belt, lossen we het gewoon netjes op.’
‘Wij zijn in de afgelopen jaren niet zoveel naar buiten getreden. We doen wel aan Spotta (folders, red.) en wat radiocommercials, maar dat is meestal in combinatie met acties. We hebben eigenlijk nu gezegd: we zijn er helemaal klaar voor met Plein.nl. Het team staat en de logistiek staat, nu kunnen we ook naar buiten toegaan. We hebben daarom onder andere voor het eerst meegedaan aan de Shopping Awards en zijn bijvoorbeeld bezig met persberichten.’
‘Het vergroten van het marktaandeel. Iedereen mag weten wie wij zijn. We hebben mooie producten, mooie prijzen en zijn een betrouwbare webwinkel.’
‘Vorig jaar hebben we een test gedaan met speelgoed, specifiek speelgoedcadeaus. Je ziet toch dat het makkelijk is om bij een webwinkel andere producten mee te bestellen. Dat zagen we ook heel erg in speelgoed, dat het mee wordt verkocht met andere boodschappen. Vandaar die one-stop-shopping. Eigenlijk willen wij het hele assortiment erbij pakken, dat je alles bij ons kan kopen. Natuurlijk zijn er ontzettend grote andere partijen die dat ook hartstikke goed doen, maar dat is ook in andere categorieën waar wij in zitten. Denk aan verzorging en gezondheidsproducten, daar zijn ook grote partijen in actief. Maar ja, je moet toch iets unieks hebben waardoor mensen denken: ik ga het bij Plein.nl bestellen.’
‘Deze prijs is wel heel leuk, want hij geldt in vergelijking met onder meer Kruidvat, Etos, Wehkamp, Amazon en Bol.com. Dus echt de grote spelers. Wat het unieke is aan Plein.nl, is dat we heel open en eerlijk zijn. Ook naar onze leveranciers en klanten. We delen heel veel, want we willen samen met fabrikanten winnen. Ik denk met die instelling dat ze graag bij ons komen. [..]’
‘We testen bijvoorbeeld heel veel. Moet je een 1+1 doen of 50 procent korting, bijvoorbeeld. En fabrikanten kunnen bij ons langskomen. De grote merken doen dat wekelijks. We kijken dan in analytics naar de effecten van acties, wat voor soort bezoekers er zijn en wat voor soort producten zij erbij kopen. Dat vinden fabrikanten en leveranciers ontzettend interessant. [..] Ik denk dat wij dit veel beter doen dan de andere partijen.’
Concurrenten
Plein.nl noemt koopjesdrogisterij.nl en deonlinedrogist.nl zijn twee grootste webwinkelconcurrenten. Drogisterij.net was er ook een, maar is in mei failliet gegaan zonder informatie over een doorstart. Spoormaker heeft nog niet alle marktinformatie, maar verwacht dat Plein.nl momenteel op de tweede of net aan eerste plek staat qua marktaandeel. ‘Dus we moeten nog even een stapje maken.’ Partijen als Kruidvat en Etos zijn veel groter, maar geen volledig online drogisterijen omdat ze ook omzet halen uit hun fysieke winkels. Spoormaker telt ze daarom niet mee als directe concurrenten.
‘[..] We willen die one-stop-shop worden en dus ons assortiment uitbreiden. Speelgoed, maar denk ook aan een stukje eten en drinken dan wel een stukje supermarkt. Producten met een tenminste houdbaar tot-datum van minimaal een jaar. Die categorieën gaan er ook aankomen, zodat we een steeds completere webshop worden met alles voor jezelf, je gezin, je huisdieren en je huis.’
‘Bijvoorbeeld. Wij noemen het een beetje het voorraadkastje. Niet de dagelijkse dingen die je bij Picnic koopt, maar meer als pasta, blikken, soepen, thee, koffie en dat soort artikelen. We gaan het eten en drinken nog dit jaar lanceren in Nederland en België.’
‘We hebben heel veel fouten gemaakt, maar dat is alleen maar goed. Ik denk dat je sterker wordt van fouten maken. Bij Plein.nl geven we heel veel vertrouwen aan het team, waardoor mensen dus fouten maken maar ook goede, nieuwe ideeën durven te brengen. Verder denk ik dat je ervoor moet zorgen dat beperkingen om te groeien weg zijn. Regel je logistiek, maak je team compleet en zorg ervoor dat je orders soepel kunt afhandelen. Want als de groei dan komt, dan kun je vooruit.’
‘Dat zijn zeker uitdagingen, waar we uiteindelijk allemaal mee te maken hebben. Alles in de markt zal iets duurder worden. Het blijft gewoon slim inkopen en samen met partners kijken dat je niet teveel gaat betalen, bijvoorbeeld door anders of groter in te kopen. En samen met de leverancier kijken of alle prijsverhogingen echt noodzakelijk zijn, dus alles doornemen. Maar het is inderdaad een hele gekke situatie op dit moment.’
‘Nee, ik denk het niet. Wij zitten in een markt waarin we artikelen verkopen die mensen toch wel blijven kopen. Hooguit ontstaat er een switch naar wat goedkopere artikelen. Ik denk dat deze markt gewoon door blijft groeien.’