De vraag naar vegetarische producten groeit, het productaanbod in de supermarkt groeit mee. Onderzoek van Unox - uitgevoerd door Insight Company – toont aan dat 86 procent van de Nederlanders de intentie heeft om minder vlees te gaan eten. Volgens data van Nielsen groeit de markt voor vleesvervangers met 24 procent.
Steeds meer vleesmerken (en de voorhoede daarvan steeds meer) komen dan ook met vegetarische varianten van de hardlopers in hun assortiment. Zo is er vanaf 1 oktober (niet toevallig ook de ‘Wereldwijde dag van de Vegetariër’), een vegetarische variant van de bekende Unox-rookworst. De vegaworst is gemaakt met plantaardige oliën, eiwit van erwten, eiwit van kippeneieren en de unieke kruiden van Unox.
Flexitariërs
Aan de introductie ging volgens Unox jaren van onderzoek en ontwikkeling vooraf. ‘Het is ons gelukt een vegetarische rookworst te ontwikkelen met de smaak, vorm en bite waaraan een rookworst moet voldoen.’ Thijs Sleddering, marketing manager Unox, zegt dat het merk zich met zijn producten op alle Nederlanders richt. Dus ook de groeiende groepen vegetariërs en flexitariërs
Groeiend portfolio
In 2016 lanceerde Unox in samenwerking met de Vegetarische Slager al de Vegetarische Gehacktballetjes. Daar zijn er volgens Unox inmiddels twee miljoen van verkocht. Behalve de nu gelanceerde rookworst heeft Unox nog meer lanceringen in de pijplijn zitten. Dit jaar komen er de tomaten- en groentesoep met vegetarische gehaktballetjes bij. In 2019 krijgt de vegetarische rookworst gezelschap van onder andere Unox knaks en leverpastei. Én een vegetarisch stoofpotje.
Lekkers van Beckers
En ook snackmerk Beckers lanceert een 100 procent vegetarische snacklijn: ‘Beckers Veggie’. Die behelst een frikandel, een kroket, mini snacks, bitterballen en nuggets. De producten zijn ook vanaf 1 oktober (u weet nu waarom), verkrijgbaar. Onder de naam Beckers Veggie liggen ze in het vriesvak bij Albert Heijn en Jumbo.
Ook Beckers zegt niet over één nacht ijs te zijn gegaan. ‘Na maanden van ontwikkeling en consumententesten zijn er nu de perfecte vegetarische frikandel en kroket die nauwelijks te onderscheiden zijn van het origineel.’ Bij de samenstelling van de producten is gebruik gemaakt van granen en soja, zonder dat is ingeboet aan ‘beleving en kwaliteit’. Beckers: ‘Dezelfde bite, het krokante laagje en een heerlijke vulling met fijne kruiden.’
Om de lancering van Veggie te vieren, opent Beckers op Werelddierendag 4 oktober een pop-up VEGETARIA aan de Nieuwezijds Kolk in Amsterdam. Daar worden alle snacks tot en met 7 oktober voor een actieprijs van een euro verkocht.
Ook zijn er steeds meer fabrikanten die de vegetarische V toevoegen (niet te verwarren met de "ik kies bewust" V) ,hier ben ik ook erg blij mee! Zo kun je in 1 oogopslag zien welke producten vegetarisch zijn .., ga zo door mensen! Groetjes Jeroen