Gisteren kreeg Frenkel Denie, marketing manager van Bavaria, de prijs voor het beste marketing bedrijf van het jaar, de Nima Awards. Hij haalde alle bureaus van het merk op het podium om de prijs in ontvangst te nemen. Adformatie had de tijd om nog 5 vragen te stellen.
1.Is de prijs voor meer dan het WK-jurkje alleen?
Denie: ‘Voor mij wel. Het verhaal is voor mij vier jaar geleden begonnen in een zoektocht naar het DNA van het merk en wat we voortaan in onze merkidentiteit wilden uitstralen. Ik had een droom om alle zintuigen te prikkelen. De meeste biermerken komen niet verder dan de ogen. Ik vond dat het DNA vooral bestond uit ‘uitdagen’. We zijn een challenger, die verrast. We zijn ook onbekend, dus we moesten op een positieve manier verrassen, maar wel altijd sympathiek blijven. We willen de mentale marktleider zijn.’
2.Wat heeft het verhaal rond de Bavaria-jurkjes uiteindelijk opgeleverd?
‘We stijgen in afzet in een moeilijke markt. En we doen dat met het laagste promotiebudget van alle brouwers. De bekendheid is op zijn hoogst en de spontane naamsbekendheid ook. Jongeren zien ons meer staan. En internationaal staan we nu echt op de kaart. Iedereen kent ons. En: iedereen heeft een glimlach bij het merk.’
3. Wat had er beter gekund?
Na lang nadenken: ‘Niet om arrogant te zijn, maar ik kan niets verzinnen. Het is een topjaar geworden. Alles kwam samen.’
4.Je hebt wel een voordeel dat je voor een familiebedrijf werkt. Geen druk om de kwartaalresultaten op te leuken. Geen snelle salesacties om volume te halen. De familie Swinkels wil vooral de brouwerij doorgeven aan de volgende generaties…
‘Ik zit er nu zes jaar en ze hebben wel een gek als mij alle ruimte gegeven. Ik heb een restyling naar blauw kunnen doorvoeren. Geen biermerk is blauw. Ik heb de CityRace in Moskou bedacht en mocht het doen. De jurken heb ik kunnen doen. Ze geven me alle kansen. Ik denk dat hoe meer je je op de korte termijn richt des te moeilijker je het voor jezelf maakt. Je creëert een totale interne focus, zodat je alle kansen mist die er zijn.’
5. 2010 is onmiskenbaar een topjaar, maar wat blijft er dan nog over voor 2011?
‘We hebben de ambitie om van ons alcoholvrij witbier de grootste introductie van de afgelopen jaren te maken. Dat gaat de goede kant op, maar in 2011 gaan we dat echt neerzetten. En dan komen er nog een paar innovaties aan, waar ik nog niets over kan zeggen. Maar de koffer is gevulder dan ooit. Wacht maar af’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!