De eerste fout is dat bedrijven hun kanaalpartners van zich vervreemden. Door rechtstreeks aan consumenten te verkopen, beconcurreren ze (de onlinehandel van) hun retailers. Oproer is te verwachten. Geen reden om het niet te doen, maar zorg voor een inventieve aanpak die de retailers tevreden en angstvrij houdt. Verkoop online bijvoorbeeld alleen bepaalde producten, of geef de grootste retailers voor bepaalde artikelen exclusieve onlineverkooprechten. De tweede fout is gebrek aan focus op de kerncompetenties. Specifiek: detailhandel en –distributie is een vak apart. Fabrikanten kunnen zelden evenveel toegevoegde waarde bieden als de distributiepartners, die meerdimensionale (klanten)waarde leveren en allerlei ‘verscholen’ functies vervullen.
Fout nummer drie is dat de online- en offlinecustomerservice-systemen niet worden geïntegreerd. Feit is dat onlineklanten ook offline-interactie willen, en andersom. Toys ‘R’ Us ging er vorig jaar mee onderuit: klanten konden online gekochte artikelen niet in de winkel ruilen. Integreer online en offline, want voor de klant ben je één en dezelfde entiteit. De vierde fout: het e-businesskanaal wordt ontwikkeld zonder de verkoopmensen er van meet af aan bij te betrekken en zonder hun beloon- en bonusschema’s aan te passen. Zij voelen zich daardoor bedreigd en zullen de klanten ontmoedigen om online te kopen. De laatste fout is dat bedrijven de hele website- en e-businessontwikkeling en -uitvoering zelf doen. Feit is dat externe partijen in sommige dingen domweg beter zijn, van websitedesign en – hosting tot productdistributie.(sales & marketing management, juni 2000)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!