Maurice Hols werkt al elf jaar bij Viacom, maar heeft de markt nog nooit zo snel zien veranderen als nu. In juni kreeg hij de taak om als VIMN-baas in de Benelux niet alleen de lineaire basis- en digitale kanalen van het mediabedrijf te leiden, maar het ook te helpen ‘navigeren van de traditionele situatie naar de nieuwe wereld’.
In zijn pakket heeft Hols de merken Comedy Central, MTV en Nickelodeon, is hij verantwoordelijk voor MTV Mobile en alle 50 digitale en online proposities in de Benelux. Hols blijft onderdeel van het directie team van VIMN Noord-Europa.
Lokale vertaling
‘Er zijn veel uitdagingen’, zegt hij. ‘We gaan van traditionele broadcaster naar uitgever van content. De fans van onze merken zitten op verschillende platformen en die moeten wij volgen.’
Daarbij is de lokale vertaling belangrijk. VIMN (Viacom International Media Networks) is in Europa meer regionaal gaan werken, in plaats van werken vanuit de business units Entertainment, MTV en Nickelodeon. ‘Je moet goed naar de lokale realiteit kijken. In de Nordics (Scandinavië) loopt men bijvoorbeeld al voor op Duitsland. Dus het gaat om lokale zichtbaarheid en het zien van kansen. Je kan internationaal nog zo’n mooi product hebben, als je niet in staat bent dit te commercialiseren, dan houdt het op.’
Popoz (Comedy Central) Foto: Victor Arnolds.
Lineair tv kijken
De komende tijd gaat Hols in de Benelux enerzijds kijken hoe de consument op welk platform bediend kan worden en anderzijds de lineaire business uitbouwen. ‘Er wordt nog altijd veel lineair tv gekeken. Ik zie nog veel kansen voor zowel MTV, Comedy Central en Nickelodeon.’
Om met die laatste zender te beginnen: Nickelodeon beleeft een moeilijke fase. Hols: ‘Dat het minder gaat, komt onder meer omdat een aantal van onze concurrenten heel goed hebben opgelet wat wij al die tijd hebben gedaan. Zapp bijvoorbeeld biedt relevantie met lokaal kinderdrama. Voor Nickelodeon is het heel belangrijk dat wij ook weer lokaal relevant zijn én meer zichtbaar. Dat kan, omdat Nickelodeon nog steeds het grootste kidsmerk is. We gaan hier de komende tijd intensief naar kijken.’
Met Comedy Central – Hols heeft in Europa een grote rol gehad in de ontwikkeling van de zender – en MTV gaat het goed. ‘Ik zie nog heel veel kansen voor Comedy Central in deze markt, zeker ook in samenwerking met onze salestak BrandDeli. Comedy Central groeit nog elk jaar verder door, zowel in kijkcijfers als reclameomzet. We kijken nu naar hoe we de fans op andere manieren ook kunnen bedienen met content.’
Nick in de box (Nickelodeon).
My MTV
Concrete voorbeelden daarvan kan Hols nog niet geven, want die mogen nog niet naar buiten. Over MTV kan hij wel een en ander zeggen. ‘MTV presteert sterk en het is de meest selectieve zender voor jongeren. Maar ik zie daar juist kans om weer meer de focus op muziek te leggen. Dat is nooit per se weggeweest, alleen het advertentiemodel is heel lastig.’
Hols denkt daarom nu specifiek aan interactieve diensten. ‘Die zijn nu in ontwikkeling en gaan we de komende tijd lanceren.’
Een van de producten is digitale zender My MTV, waarbij de ‘fan’ zelf haar of zijn muziekzender kan samenstellen op basis van voorkeuren en mood. VIMN is daarvoor in gesprek met de distributeurs. Hoe kan MTV met bijvoorbeeld YouTube concurreren? Hols: ‘MTV staat bekend om zijn curatorschap. Dat is onze USP. Wij kunnen je helpen met je voorkeuren, maar je kan ook je eigen weg kiezen. Ik denk dat wij dat voor hebben op YouTube.’
MTV Tracks
Ook moet MTV Tracks er komen. ‘Dat is geboren vanuit het inzicht dat jongeren en jong volwassen een Spotify-abonnement net iets te duur vinden. Wij bieden ze met MTV Tracks – bijvoorbeeld via een app - de beste honderd platen die op dagelijks niveau worden geüpdate.’
Hols ziet de dienst niet als een concurrent van Spotify, eerder als een aanvulling. ‘Spotify heeft een net iets andere doelgroep dan Tracks. Bij ons krijg je de grootste hits. Het hoeft elkaar niet in de weg te zitten.’
Nickelodeon Watch & Learn
Hols noemt nog een paar andere diensten die ‘op termijn’ moeten worden uitgerold. Nickelodeon Watch & Learn bijvoorbeeld, een educatieve app waarbij je als ouder een thema kan aangeven en daar zelf content bij kan zoeken. ‘Zo kunnen kinderen in een veilige omgeving op de tablet met Nickelodeon bezig zijn.’
En dan is er nog Spike TV: een ‘action driven’ kanaal voor mannen dat in de Verenigde Staten een succes is. ‘We gaan kijken of we dat in het zenderportfolio op kunnen nemen. Maar dan spreken we over de middellange termijn.’
Paramount
Tot slot wordt gekeken naar de mogelijkheden van een filmkanaal of –dienst vanuit Viacom-dochter Paramount. ‘We moeten nog kijken hoe we dat op kunnen zetten en zijn wel afhankelijk van partners. Een abonneekanaal à la Netflix is een optie. De Paramount-filmbibliotheek is natuurlijk oneindig groot.’
Trial and error
Hols vindt het belangrijk dat het mediaconcern beweegt en meebeweegt. ‘Een status quo is geen optie.’ Het investeren in Multi Channel Networks – zoals RTL dat nu doet – noemt Hols bijvoorbeeld een interessante beweging, waar VIMN ‘absoluut voor open staat’. Maar concreet is dat nog niet.
‘We moeten enerzijds zorgen dat de traditionele business gezond houden en daarnaast de fan bedienen waar hij zich ook bevindt. Ik geloof erg in trial and error en je mag best op je bek gaan. We hebben als enige zekerheid dat er over twee jaar weer een andere situatie is. Meebewegen is dus het credo, maar ook weer niet met alle winden meewaaien. VIMN zal zeker een grote rol blijven spelen in het medialandschap.’