Op sociale media ging dit weekend een petitie van SumOfUs rond, die Starbucks en Green Mountain Coffee vraagt om zich terug te trekken uit de rechtszaak tegen Vermont en de strijd tegen het accuraat labelen van voedsel. De Amerikaanse staat Vermont heeft in mei 2014 een wet goedgekeurd, die vanaf 1 juli 2016 voedselbedrijven verplicht om producten die genetisch gemodificeerde ingrediënten bevatten te labelen. Dit zijn ingrediënten waarvan het genetisch materiaal gewijzigd is door het gebruik van technologie. Denk hierbij aan het verbeteren van geneesmiddelen of het verlengen van de houdbaarheid van een voedselproduct.
Verkeerde beeldvorming
Starbucks zou samen met Green Mountain Coffee en Monsanto namens The Grocery Manufracturers Association (GMA) strijden tegen de doorgang van de wet. Het biotechnologische bedrijf Monsanto heeft een geschiedenis in het voeren van actie tegen soortgelijke initiatieven, maar voor Starbucks staat dit haaks op hun sociale en maatschappelijke imago.
In reactie op felle tweets begonnen aanhangers van Starbucks een post van Snopes.com te delen die inhoudelijk in gaat op de petitie van SumOfUs. In de petitie wordt gesteld dat Starbucks en Green Mountain Coffee Monsanto steunen in de strijd tegen het labelen van gemodificeerde producten, maar in feite klaagt The Grocery Manufracturers Association (GMA) Vermont aan om de wet terug te trekken. De GMA is een overkoepelende organisatie van de voedselindustrie, waar naast Starbucks en Monsanto nog 300 andere organisaties lid van zijn. Snopes.com stelt dat de GMA Starbucks en Monsanto enkel gebruikt om meer publiciteit te genereren voor de rechtszaak. De GMA zou niet erkend worden als een opzichzelfstaande organisatie, maar de website, een open lijst met het aantal leden en een uitgesproken standpunt tegen het labelen van gemodificeerde producten doen anders vermoeden.
De Slag om Vermont
Hoewel Vermont maar 600,000 inwoners telt, wordt de doorgang van het wetsvoorstel essentieel, aldus SumOfUs. 'In Vermont kunnen we het goede voorbeeld aan de wereld geven. Consumenten hebben recht om te weten wat ze consumeren.' Inmiddels hebben bijna 280 duizend mensen de petitie getekend en neemt de kritiek op sociale media richting Starbucks toe. Verrassend is dat Starbucks vooralsnog geen reactie heeft of überhaupt lijkt te geven.