De supermarkt Marqt wordt verkocht. Het heeft overeenstemming over een fusie bereikt met Udea, de eigenaar van de winkels van Ekoplaza. Het management van Marqt meldt ‘verheugd’ te zijn, hoewel er nog even geen reden tot juichen is.
De verkoopplannen hebben namelijk tot een machtsstrijd geleid tussen een meerderheid van de aandeelhouders en oprichter en medeaandeelhouder Quirijn Bolle. Die wil koste wat kost dat Marqt als zelfstandig bedrijf blijft voortbestaan, meldt NRC. Vandaag staat een kort geding gepland tussen de overige aandeelhouders en Bolle, die hem zo willen dwingen mee te werken.
Marqt formuleert dit als: ‘Er zal via juridische weg nog een formele bekrachtiging van dit besluit worden gevraagd bij de aandeelhouders van Marqt die nog niet hebben getekend.’ Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet de overname ook nog goedkeuren
Ondanks het voorbehoud heeft Marqt al wel een persbericht naar buiten gebracht. De aandeelhouders Plantwijck, de Marqt-directie en laatst toegetreden aandeelhouders Social Impact Ventures en Triodos Organic Growth Fund melden in Udea ‘de ideale partner’ te hebben gevonden.
Marqt blijft als retailer en merk behouden en ook Ekoplaza blijft in de huidige vorm bestaan. Wel wordt het aantal Marqt-winkels het komende jaar teruggebracht tot ‘circa tien tot twaalf rendabele winkels’.
Marqt zal zich richten op kleinere eet- en drinkwinkels, op ‘Marqt keuken’ en online-verkoop. Het wil hierbij profiteren van Udea-infrastructuur en de toenemende populariteit van biologische- en duurzame producten en verse maaltijden.
Het samengaan van beide organisaties wordt in de komende periode nader uitgewerkt.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!