Unilever verwacht moeizame start van het jaar

Gedurende het jaar zal de groei wel weer aantrekken, voorspelde de voedings- en verzorgingsmiddelenproducent donderdag.

Unilever heeft de groei van zijn verkopen afgelopen maanden zien afzwakken en verwacht een moeizaam begin van 2017. Gedurende het jaar zal de groei wel weer aantrekken, voorspelde de voedings- en verzorgingsmiddelenproducent donderdag.

Lager
Unilever wist zijn verkopen vorig kwartaal met 2,2 procent op te voeren. Daarmee lag de vooruitgang aanzienlijk lager dan in de voorgaande maanden. In heel 2016 gingen de verkopen met 3,7 procent vooruit.

Brazilië
Vooral in Brazilië en India heeft Unilever het zwaar. In Brazilië kampt het concern met de aanhoudende economische crisis, terwijl in India het ongeldig verklaren van veelgebruikte bankbiljetten voor grote problemen zorgt. Unilever deed het in beide landen echter beter dan concurrenten, stelde financieel directeur Graeme Pitkethly in een toelichting.

IJsjes
Ook in Europa bleef groei grotendeels uit, onder meer omdat de prijzen in veel landen sterk onder druk staan. De verkoop van ijsjes liep wel goed in Europa afgelopen jaar. Toenemende verkopen van deodorant en tandpasta zorgden verder voor een kleine groei bij de verzorgingsmiddelen, terwijl de sterke concurrentie op het gebied van schoonmaakmiddelen de divisie &;Home Care&; dwarszat.

Turkije
In de VS trok de groei afgelopen jaar aan, terwijl hogere prijzen ook zorgden voor vooruitgang in onder meer Turkije, Rusland en Afrika. Over het geheel genomen presteerde Unilever vorig jaar opnieuw beter dan het gemiddelde in de markt.

Toename
Het verslaan van de concurrentie is ook dit jaar het belangrijkste doel van het concern. Dat moet uiteindelijk leiden tot een toename van de verkopen met 3 tot 5 procent, stelde Pitkethly. De winstgevendheid van het bedrijf neemt daarbij verder toe, voorspelde hij.

5,5 miljard winst
Het moederbedrijf van merken als Ola, Dove, Knorr en Axe boekte vorig jaar in totaal een omzet van 52,7 miljard euro. Dat was 1 procent minder dan in 2015. De nettowinst van het concern steeg met 5,5 procent naar 5,5 miljard euro. De operationele winst verbeterde met bijna 4 procent naar 7,8 miljard euro.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie