Niet dat een woordvoerder of manager externe communicatie ook maar iets kon verzachten aan het enorme drama in de top van Lotus Bakeries. Zo’n professional werd de afgelopen week echter wel met node gemist bij de Belgische maker van Speculoos, ook eigenaar van de Nederlandse merken Peijnenburg en Snelle Jelle.
Pistool
In het familiebedrijf kregen ceo Jan Boone (foto) en zijn financieel-directeur Isabelle Maes een verhouding met elkaar. De partner van Maes meldde zich vorige week zaterdag met een pistool bij het buitenhuis van Boone nadat zijn echtgenote hem meldde dat zij van hem wilde scheiden.
De man werd opgepakt door de politie en na verhoor door de onderzoeksrechter onder voorwaarden vrijgelaten. Een aantal dagen later pleegde hij zelfmoord.
Geen regie, geen woordvoerder
De interne en externe communicatie daarover waren ver onder de maat, zo blijkt uit een reconstructie van De Tijd. Lotus nam de regie allerminst in handen toen de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws dinsdag over het ultieme drama berichtte. Noch het personeel noch raad van bestuur bleek te zijn ingelicht.
Een woordvoerder kwam er ook later niet aan te pas, die heeft het bedrijf namelijk niet.
Kostenbewust familiebedrijf
Een insider uit het bedrijf, die anoniem wil blijven, kwam met een verklaring op de vraag van De Tijd of Lotus Bakeries één van die vele familiebedrijven is waarbij de interne organisatie niet is meegegroeid met de rest van de onderneming? De bron laat weten dat Lotus Bakeries een van de ‘kostenbewuste’ familiebedrijven is waarbij de ceo of financieel directeur de externe communicatie zelf doet:
‘Ook wanneer dat bedrijf intussen al jarenlang beursgenoteerd is en de ene overname na de andere doet. Of dat ook een slimme strategie is? Ik heb daar toch mijn twijfels bij: ik ken ceo’s die dertig procent van hun tijd verdoen met analistenmeetings.’
Op de site van Lotus is nog altijd geen verklaring over het drama te vinden.
Baten en lasten
Toch laat de insider weten wel begrip te hebben voor het ontbreken van een woordvoerder, waarbij meteen duidelijk wordt welke redenering opgeld doet bij de Belgische familiebedrijven:
‘Tegelijk kan je je natuurlijk afvragen of een bedrijf als Lotus, dat al jarenlang bovengemiddeld sterk presteert op de Belgische beurs, er veel baat bij heeft om veel tijd en energie te stoppen in externe communicatie. Je kan een aandeel tijdelijk wel de hoogte in praten, maar op lange termijn is het natuurlijk veel zinvoller om eerder zwaar in te zetten op interne groei en goede mensen.’
Het is een keuze die een onderneming zich in goede tijden misschien kan permitteren. Als het echt fout gaat, blijken de lasten toch wat groter te zijn dan een investering in goede (crisis)communicatie.
Foto: screenschot Jan Boone tijdens een tv-interview met Knack.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!