De wereldberoemde voetbalclub FC Barcelona heeft er een nieuwe hoofdsponsor bij. TPV voegt zich in het rijtje met Nike en Spotify, maar zet niet zijn eigen merknaam maar een unique selling point in de schijnwerpers.
TPV, Philips en Ambilight
De vierjarige sponsorovereenkomst tussen TPV en FC Barcelona lekte een paar dagen geleden al uit en is nu officieel door beide partijen bevestigd. TPV staat inmiddels ook als partner op de website van FC Barcelona, al zou je dat niet direct zeggen. Als hoofdsponsor staat namelijk Ambilight TV. De Ambilight-functie die via lampjes op de achterkant van de tv de muur laat meekleuren met het tv-beeld, inderdaad. Een functie die alleen te vinden is op Philips-televisies. Diverse media, waaronder voetbalwebsites als VI, meldden daarom de afgelopen dagen dat Philips een nieuwe sponsor van FC Barcelona is, maar dat klopt niet. Philips sponsort alleen PSV, zo luidde het commentaar deze week. De associatie met Philips komt omdat TPV - een Chinese techreus - in onder meer Europa de exclusieve licentiehouder van de Philips-merknaam voor televisies en audioproducten is.
Voor TPV is de Ambilight-functie op zijn Philips-tv's heel belangrijk, vertelde de chief marketing officer van TPV vorig jaar in gesprek met Adformatie. Niet zo gek dus dat het bedrijf Ambilight dus in de schijnwerpers zet in plaats van zijn eigen merknaam, die hier een veel lagere bekendheid geniet dan Ambilight.
Schermen en t-shirts
De Ambilight TV-leus pronkt vanaf 28 mei op de mouw van het wedstrijd-shirt van het eerste mannenelftal van FC Barcelona. TPV mag zijn Ambilight-naam ook associëren met het eerste vrouwenteam en 'andere professionele sportteams' van de club. De techreus zinspeelt ook op influencermarketing. In een persbericht valt te lezen: 'Belangrijke spelers uit het eerste elftal van de mannen en vrouwen zullen ook worden uitgenodigd om het productassortiment – en in het bijzonder het unieke Philips Ambilight TV-aanbod – zelf te ervaren en zo ambassadeurs voor het merk te worden.'
Spotify
Wellicht minder zichtbaar voor fans thuis is dat TPV de schermen in Spotify Camp Nou, het thuisstadion van FC Barcelona, gaat faciliteren. Een taak die TPV als grootste fabrikant van monitoren voor onder meer computers goed uitkomt. Het techmerk gaat ook met de voetbalclub samenwerken voor audioapparatuur. Een sponsoring die wellicht gecombineerd kan worden met Spotify, sinds begin vorig jaar de belangrijkste partner van FC Barcelona. Een sponsordeal ter waarde van 280 miljoen euro resulteerde onder meer in een - eerste - naamsverandering van het stadion. Hoeveel geld er met de sponsoring van TPV gemoeid is, houden de partijen voor zich. Spaanse media schreven op basis van geruchten over dertig miljoen euro voor drie jaar - maar de samenwerking is volgens een woordvoerder van TPV voor 'minimaal vier jaar' vastgelegd.