Nu de economische onzekerheid aanhoudt rijst de vraag hoe je je marketingbudget het beste kan besteden. Want juist in onzekere tijden kan de B2B-verkoopcyclus nog complexer en langer worden, waardoor marketeers verschillende manieren moeten bedenken om beslissers te bereiken én te betrekken. Het is algemeen bekend dat niets de waarde van een rechtstreekse aanbeveling evenaart. Maar hoe kunnen aanbieders hun waarde op een andere authentieke wijze aantonen? Dat is waar thought leadership om de hoek komt kijken.
Volgens de recente Thought Leadership Impact Study van LinkedIn en Edelman is thought leadership één van de meest effectieve middelen die een organisatie kan inzetten om zich te onderscheiden en haar waarde te bewijzen aan huidige en potentiële klanten. Volgens B2B-kopers zelfs meer dan traditionele reclame of product marketing. Het rapport staat vol met inzichten in de verwachtingen en het koopgedrag van B2B beslissers, en tips voor het creëren van kwalitatief hoogwaardige content. Aan de hand van drie tips maken we inzichtelijk hoe jij thought leadership kan bereiken door je content naar een hoger niveau te tillen.
Doorsta de storm met doordachte content
Thought leadership tonen in zware economische tijden kan ervoor zorgen dat je het verschil maakt: het onderzoek laat zien dat beslissers varen op data-gedreven content die en dat het zelfs meer invloed op hun aankoopbeslissingen tijdens een economische recessie kan hebben dan wanneer het ‘goede’ tijden zijn. Voor aanbieders die als niet-kritiek worden beschouwd, zal het hoe dan ook een grotere uitdaging zijn om op te blijven vallen. Dit vereist thought leadership die nauwkeurig is afgestemd op zowel de bredere economische realiteit als de specifieke kenmerken van de sector van hun klanten. Het is daarom belangrijk dat je begrip toont voor de belangrijkste pijnpunten van klanten én nieuwe kansen of industrietrends identificeert.
Wanneer je thought leadership content creëert, zoals essays, video's, webinars, presentaties, whitepapers of onderzoeksrapporten, zijn er vier belangrijke regels om in je achterhoofd te houden:
- maak snel en gemakkelijk te consumeren content
- bied provocerende ideeën aan de status quo van je publiek uitdaagt
- verwijs naar degelijk onderzoek en data die dient als proofpoints
- geef concrete aanwijzingen over hoe je moet reageren op problemen of kansen
Bewijs het positieve effect
De meeste B2B-bedrijven houden rekening met een economische neergang in 2023. Dat betekent dat het voor leveranciers een grotere uitdaging dan ooit wordt om de aandacht van besluitvormers te trekken en met succes het inkoopproces te doorlopen. En wanneer het tot een recessie komt, zullen de producten en diensten die als niet-kritiek worden beschouwd waarschijnlijk als eerste op het hakblok terechtkomen. Maar toch is er ook goed nieuws. Uit het rapport blijkt dat niet-bedrijfskritische leveranciers nog steeds belangrijke maatregelen kunnen nemen om hun kansen te vergroten. Zo geeft 54% van de besluitvormers aan dat dergelijke bedrijven hun kansen verhogen door te bewijzen dat zij de winstmarges zullen vergroten of de verliezen zullen minimaliseren. Daarnaast geeft 51% aan dat zij dit kunnen doen door te laten zien dat zij hen kunnen helpen beter te presteren dan de concurrenten of marktaandeel te veroveren.
Data is key
Als laatste is het belangrijk om de impact van thought leadership beter te meten en het te koppelen aan zakelijke voordelen. Uit het rapport blijkt dat slechts 40% van de bedrijven die content rondom thought leadership produceren de effectiviteit ervan meten door bedrijfswinsten te koppelen aan specifieke content. De meest gebruikelijke manier waarop hun organisaties de effectiviteit bepalen is door te kijken naar meer website- en social mediaverkeer (51%) - wat een metric is die in dit opzicht te breed is om effectief te zijn.
Deze periode biedt dus een kans voor B2B-bedrijven om te verbeteren hoe ze thought leadership leveren en de impact ervan meten. Door dit te doen kun je producten en diensten positioneren als essentieel voor het succes van klanten in een uitdagende periode. Meer weten? Het volledige rapport lees je hier.
*In de studie werden 3.449 bedrijfsleiders uit de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Singapore, Australië en India ondervraagd via het online platform van LinkedIn. De respondenten varieerden in bedrijfsgrootte van minder dan 200 tot meer dan 1.000 werknemers. Het senioriteitsniveau varieerde van manager tot C-suite.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!