De Nederlandse economie lijkt weer wat op te krabbelen, maar nog steeds zorgen wisselende geluiden over de groei van de economie ervoor dat veel marketingbudgetten onder druk staan. Bijna een derde (30%) van de CMO’s wereldwijd maakt zich dan ook zorgen dat de geboekte vooruitgang in de afgelopen jaren teniet gedaan wordt, zo blijkt uit onderzoek van LinkedIn onder meer dan 2.900 C-level executives, waaronder 494 CMO’s.
Druk op marketeers om aantonen ROI
Uit de recent uitgevoerde studie blijkt dat leidinggevenden door het huidige economische klimaat prioriteit geven aan het verminderen van investeringen in marketing en reclame (35%). Van de marketinginspanningen die nog gedaan worden, is het nog belangrijker geworden om de impact aan te tonen. Dit om uitgaven te rechtvaardigen en om goedkeuring te krijgen voor toekomstige budgetaanvragen.
Meerdere studies laten zien dat het terugschroeven van marketingbudgetten op korte termijn weliswaar een besparing oplevert, maar dat het op langere termijn een negatieve impact heeft op de merkbekendheid. Uit de Marketeer Sentiment Study, een onderzoek van LinkedIn onder meer dan 1.700 B2B-marketeers, blijkt hoe belangrijk het is om in deze roerige periode zichtbaar te blijven bij het publiek. Bijna driekwart van de Nederlandse B2B-marketeers (72%) denkt dat bedrijven die hun marketinguitgaven handhaven of verhogen tijdens periodes van onzekerheid, sneller herstellen.
Er is geen betere manier voor marketeers om hun waarde voor de organisatie te bewijzen dan door het werk dat ze leveren, in cijfers uit te drukken. Marketing is een complexe machine, daarom is het des te belangrijker dat we het geld dat erin geïnvesteerd wordt en de waarde die het creëert, kunnen bijhouden. Wat daarbij helpt, is als B2B-marketeers de taal spreken van invloedrijke stakeholders binnen de organisatie en kunnen aantonen wat de ROI is van de geïnvesteerde budgetten. De overgrote meerderheid (84%) van de B2B-marketeers in Nederland zegt dan ook dat het verbeteren van het inzicht van de Chief Financial Officer (CFO) in de ROI van marketing de sleutel is tot het versterken van toekomstige (marketing)budgetten.
Nieuwe LinkedIn tools die helpen bij het meten van impact
De druk op marketingbudgetten maakt het aantonen van ROI dus cruciaal voor marketeers. Toch hebben zij vaak moeite om de impact of werkelijke ROI te benadrukken bij het rapporteren. Daarnaast zorgt interne druk voor het snel moeten aanleveren van resultaten soms voor onjuiste inzichten. Dit leidt tot minder vertrouwen en minder motivatie om ROI te delen, wat toekomstige budgettoewijzingen zou kunnen beperken.
Om B2B-marketeers te helpen met de impact van hun campagnes te meten en aan te tonen, heeft LinkedIn de afgelopen maanden wereldwijd nieuwe tools en advertentieformaten gelanceerd. Tools die een helpende hand kunnen bieden aan B2B-marketeers om te blijven investeren in merkopbouw en externe uitdagingen het hoofd te bieden.
Die nieuwe meettool Revenue Attribution Report helpt LinkedIn B2B-marketeers de zakelijke impact aan te tonen op bedrijfsresultaten. Het rapport koppelt CRM-gegevens aan hun LinkedIn marketingcampagnes en helpt bij het meten van de impact. Onder andere inkomsten en rendement op de advertentieuitgaven kunnen gemeten worden.
Naast het Revenue Attribution Report heeft LinkedIn een nieuw advertentieformat gelanceerd waarmee bedrijven berichten van individuele werknemers, met hun goedkeuring, kunnen promoten vanaf hun bedrijfspagina. Dit helpt merken effectiever met hun publiek om te gaan, de kracht van storytelling te benutten en het merk te vermenselijken.
Het laatste advertentie format is Click to Message Ads en stelt kopers in staat op een advertentie te klikken en direct vanuit hun LinkedIn-feed in contact te komen via berichten. Dit helpt B2B-marketeers de intentie en interesse van kopers beter te begrijpen en kopers te begeleiden bij elk contactmoment.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!